Σάββατο, 31 Ιανουαρίου 2009

Lawrence Durrell (1)


Στις 15 Αυγούστου 1940 o Lawrence Durrell ταξίδευε προς την Τήνο και, όπως γράφει στο βιβλίο του “The Greek Islands”, έφτασε μία ώρα μετά τον τορπιλισμό της Έλλης…

Όσοι από εσάς είστε εκτός Ελλάδος (και ξέρω ότι μερικοί είστε) θα καταλαβαίνετε γιατί ο ξενιτεμένος ή ο μετανάστης μαζεύει και διαβάζει ό,τι βρει για τον τόπο, του προσπαθώντας να κρατήσει επαφή ή να διασκεδάσει την νοσταλγία του.

Στην δεκαετία του ’70, δεν υπήρχαν τα διάφορα ιστορικά που έχουν γραφτεί για την Τήνο, εκτός από ταξειδιωτικούς οδηγούς με τις εικόνες του ’50 και του ’60 που έκαναν την ομορφιά της Ελλάδας διάσημη, και κόλλησαν εμένα σε εκείνες τις παραστάσεις, που, κατά σύμπτωση, ήταν και οι μνήμες του χωριού μου.

Ο Durrell έζησε στην Ελλάδα πριν τον πόλεμο. (
http://en.wikipedia.org/wiki/Lawrence_Durrell). Έγραψε, μεταξύ άλλων, και ένα βιβλίο για τα Ελληνικά νησιά, όπου λέει ενδιαφέροντα και για την Τήνο και για την σχέση που είδε, τότε, μεταξύ ορθοδόξων και καθολικών. Μην ανησυχείτε, μοιάζει αμερόληπτος… Γράφει κάπου: “For whatever reason, there are two currents of feeling flowing through the island, and this makes its character unclear…” (Για οποιοδήποτε λόγο, υπάρχουν δύο ρεύματα αισθημάτων που ρέουν στο νησί, και αυτό κάνει τον χαρακτήρα του όχι ξεκάθαρο)

Μόλις πάρω άδεια από τον ιδιοκτήτη του copyright του βιβλίου, θα αναρτήσω τις σελίδες για την Τήνο. Αν κανείς βιάζεται, το βιβλίο πωλείται σε ανατύπωση (
http://www.amazon.co.uk/gp/product/0571214266/ref=s9_subs_c5_s1_p14_i1?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=center-1&pf_rd_r=14XR4BM84RQQ92E4DR78&pf_rd_t=101&pf_rd_p=463374953&pf_rd_i=468294) για περίπου €6.

Φαναράκια


Τα "φαναράκια" πωλούνται έναντι €20 (ή μερικά προσφέρονται δωρεάν;) Η συμμετοχή αθρόα και ενθουσιωδης. Τι άκουγα; Ύμνους στην β' εύερση με μουσική εθνικού ύμνου; Ή τον εθνικό ύμνο σε ψαλμωδίες; Και είναι διαδογματικό; ή κοινωνικό γεγονός που επιτρέπεται και στους αιρετικούς; Θα μου πεις το χαίρονται τα παιδάκια.

Δείτε και εδώ:
και εδώ:

إله واحد فقط له النبي محمد

Παρασκευή, 30 Ιανουαρίου 2009

Ημισέληνος


Κατά τις 6:30 το απόγευμα (αλλά και τώρα φαίνονται) το μισοφέγγαρο και η Αφροδίτη μας έκαναν παράσταση. Στα ιστορικά μυθιστορήματα, οι Κωνσταντινουπολίτες θα θεωρούσαν το θέαμα κακό οιωνό, ιδίως αν οι Τούρκοι ελλόχευαν κοντά στην Πόλη. Στην πραγματικότητα, η ημισέληνος υπήρξε σύμβολο λατρείας στην αρχαία Ελλάδα και ήταν έμβλημα του αρχαίου Βυζαντίου. Η ημισέληνος και το αστέρι ήταν σύμβολο των Σουμερίων (πολύ παλαιότερα). Οι Σελτζούκοι Τούρκοι το έκαναν σύμβολό τους μετά το 1200 (μετά την μάχη του Ματζικέρτ).

Το φεγγάρι και η Αφροδίτη είναι απόψε πάνω από τον Υδροχόο και δυτικά του Πήγασου

Κτικάδος


Αν είστε από τον Κτικάδο, ίσως αναγνωρίζετε αυτήν την εικόνα. Να σας εξομολογηθώ τώρα… Μπορώ και πειράζω τις φωτογραφίες. Μπορώ να τις κάνω πιο φωτεινές, να αλλάξω την «ώρα» και τον χρωματισμό του ηλιοβασιλέματος, ή να εστιαστώ σε ένα όμορφο κομμάτι και όχι σε ένα άσχημο.

Νομίζω κάθε ένας μας ξέρει τι του αρέσει και τι δεν του αρέσει, και, σίγουρα, θα μπορούσα να βάλω μια λιγότερο «ποιητική» ή νοσταλγική εικόνα (αν υποθέσουμε ότι η συγκεκριμένη έχει τέτοια χαρακτηριστικά).

Σας λέω λοιπόν ότι δεν πείραξα τα χρώματα, αλλά αφαίρεσα, έσβησα, τρεις κολώνες της ΔΕΗ (η μία με μετασχηματιστή) και τα καλώδια. Ποιο όμορφα δεν είναι χωρίς; (έστω και ψέματα;)

Αν θέλατε να προσελκύσετε επισκέπτες στον Κτικάδο, προτιμάτε αυτήν την φωτογραφία, ή την αληθινή, με τους στύλους και τα καλώδια; Αυτήν ή την άλλη με μία όμορφη ανεμογεννήτρια στην πίσω κορυφογραμμή;

Για δείτε το με τα μάτια του υποψήφιου επισκέπτη…

30 αργύρια


«Και 20 ΜW να μπουν είναι 30 εκατομμύρια ευρώ. Έχει και άλλα τέτοια έργα η Τήνος;» Είπε σχολιαστής στις 7:21μμ της 29ης Ιανουαρίου.

Η απρόσκοπτη θέα, πάνω από το λόφο, «οι λοξές δελφινιών ράχες» του Ελύτη, αξίζουν πολύ παραπάνω από οποιοδήποτε ποσοστό των 30 εκατομμυρίων μείνει στην Τήνο.


Και όπως απάντησε άλλος σχολιαστής, και άλλος προτίμησε τα 30 αργύριακαι δες που κατέληξε...

Πέμπτη, 29 Ιανουαρίου 2009

Χωροταξικό... Πες ΟΧΙ

By Factorx January 29, 2009

Το ΥΠΕΧΩΔΕ όρισε νέα ημερομηνία ψηφοφορίας στο Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας για το Χωροταξικό του Τουρισμού στις 4 Φεβρουαρίου 2009. Η ψηφοφορία είχε αναβληθεί αιφνιδίως στις 16 Δεκεμβρίου 2008 μετά τη μαζική αντίδραση 10 περιβαλλοντικών οργανώσεων, κοινωνικών, πολιτικών κομμάτων και χιλιάδων πολιτών.

Ο αγώνας είναι δριμύς, τα συμφέροντα είναι τεράστια και οι πιέσεις προκειμένου να επιτραπεί μέσα από το Χωροταξικό η αλλεπάλληλη διάσπαρτη δόμηση τουριστικών χωριών σε όλη την Ελλάδα και ιδιαίτερα στα νησιά και στις ακτές με επιδότηση έως και 50% και υπέρ-πολλαπλάσια δόμηση από ότι επιτρεπόταν έως σήμερα κλιμακώνονται.

Πες ΟΧΙ στην τσιμεντοποίηση των ακτών και των νησιών.

Υπόγραψε για την απόσυρση του Χωροταξικού:
http://www.diktioaigaiou.gr/contents/chorotaxiko.php?lang=1

Μάθε περισσότερες πληροφορίες: http://www.diktioaigaiou.gr/contents/draseis.php?kkid=78&kid=63&action=show&m1=4&lang=1

Όπλα και αισθητική


Να αρχίσω να αναρωτιέμαι γιατί υπάρχουν blogs; Ή αν σηματοδοτούν νέα μορφή έκφρασης, προπαγάνδας ή επικοινωνίας; Και τι είναι; Προσωπικό ημερολόγιο; Εικαστική παρέμβαση; Ανοικτό καφενείο συζήτησης;

Ίσως είναι μορφή καταπίεσης. Αποφάσισα εγώ ότι με ενοχλεί αυτό ή το άλλο θέμα, και θα σας καταπιέζω μέχρι να σας πείσω… Μερικοί έχουν ειδησεογραφικά blogs, μερικοί τα χρησιμοποιούν για πολιτική (ας πούμε ο Obama και τουλάχιστον ένα κόμμα στην Ελλάδα).

Το κίνητρο έχει σημασία, όπως και η «ακροαματικότητα». Γιατί εγώ έχω π.χ. 2 επισκέπτες την ημέρα ενώ μία ιστοσελίδα, στην οποία έχω σύνδεσμο, έχει 200.000; Χμμμ… με ενδιαφέρει η «ακροαματικότητα»; Μήπως το κάνω για αυτοπροβολή; Ή επιδίδομαι σε εγωκεντρική και εγωιστική ασκητική;

Το έχω ξαναπεί: οι bloggers κάνουν κυρίως το κέφι τους. Γουστάρω να δείχνω ή να θυμίζω πως είναι η Τήνος που χάνεται ή που χάθηκε. Μου αρέσει να λέω πράγματα που νομίζω είναι αλήθεια και που η πλειοψηφία τα ξέρει αλλιώτικα. Μερικά από αυτά έχουν σχέση με κεφαλαιαγορές, μερικά με ενέργεια. Άλλα, είναι απλά μνημόσυνα σε ανθρώπους που έφυγαν. Ο καθείς και τα όπλα του (και η αισθητική του).

Αρχιτεκτονική μελέτη


Η Τηνιακή αρχιτεκτονική ήταν μοναδική, αλλά φαίνεται ότι οι σημερινοί αρχιτέκτονες, ή ίσως οι πελάτες τους προτιμούν τα μοντέλα που τους προβάλει η τηλεόραση, ή ο γείτονάς τους στην Αθήνα. Θα ήθελα πολύ να γίνει μια μελέτη με την αρχιτεκτονική και τις διαστάσεις όλων αυτών των σπιτιών, που γκρεμίζουν, ένα-ένα, μοναδικά έργα τέχνης που για λόγους ακατανόητους σε μένα, δεν προτιμούνται.

Η εικόνα είναι από τον Χατζιράδο

Τετάρτη, 28 Ιανουαρίου 2009

Μολών Λαβέ


Υπάρχει αυτή η εταιρία η Veolia. Στα χαρτιά μεγάλη και σοβαρή. Δηλώνει παγκόσμιος ηγέτης σε υπηρεσίες νερού και διαχείρισης αποβλήτων, μεταφορές με πλοία και τρένα, και κάτι λίγα σε ενεργειακά, σε fuel cells (αυτά ανώνυμε είναι σχετικά υψηλή τεχνολογία). Ανεμογεννήτριες και διασυνδέσεις δεν είδα, αλλά δεν πολυέψαξα.

Μάλλον μας κάνουν πλάκα, ή δεν κατάλαβα καλά. 300 με 500 MW ανεμογεννήτριες, είναι 300-500 ιστοί (δύο φορές σαν αυτόν της Αγίας Μαρίνας) για την Άνδρο και Τήνο.

Τι θα πάθουμε παιδιά; Το νησί είναι για πέταμα; Ή πεθάναμε και είναι έρημο; Ή δεν πολεμήσαμε στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο; Ή δεν έχουμε δικηγόρους; Ή δεν ξέρουμε που είναι το Στασβούργο;

Περιμένοντας εξελίξεις, στέλνω στους επενδυτές την πρώτη μου αντίδραση.

Ο/Η u.f.o. είπε…

Επιτέλους και μια ανάρτηση του επιπέδου μου (ειδικά η φωτογραφία). Θα μου επιτρέψετε να κάνω κι εγώ το ΟΥΦΟ ένα σχόλιο προς τους επενδυτές και όχι μόνο: ... Mαθανε οτι πηδιόμαστε, πλακώσανε κι οι γύφτοι. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.

29 Ιανουάριος 2009 9:10 πμ

Καμένη Σπηλιά (επιτέλους)


Με καθυστέρηση, κατάφερα να βάλω την βόλτα προς την Καμένη Σπηλιά, στα μονοπάτια της www.ophioussa.com:

http://www.ophioussa.com/monopatia%20page%201.html
και εδώ
http://www.ophioussa.com/photos/kammeni%20spilia%20slide%20show/index%20kammeni%20spilia.html

Τα αρχεία είναι μεγάλα, και χρειάζονται γρήγορη γραμμή ADSL. Αλλά και η βόλτα στην Καμένη Σπηλιά είναι δύσκολη, ιδίως το κατέβασμα, που πρέπει να τονίσω είναι επικίνδυνο. Να πάτε με παρέα.


Επομένως είμαι σχεδόν έτοιμος για τις Αρχαιολογικές και Άλλες Διαδρομές του παπα-Αντώνη Φ. To Dreamweaver, είναι δυνατό πρόγραμμα, αλλά θέλει επιδέξιους χρήστες (και δεν είμαι)

Τρίτη, 27 Ιανουαρίου 2009

Εκπτώσεις και φτηνή γη


Άσχετα από την πορεία της οικονομίας, μερικές απολαύσεις είναι δωρεάν. Όπως αυτή η θέα. Ναι, χιλιοφορεμένη, cliché, σε χιλιάδες καρτ ποστάλ, αλλά πάντα μοναδική, ιδίως όταν είσαι μόνος στο τέλος της μέρας και έχεις αράξει, μακριά από τριβές, και μικρότητες, συμπλέγματα, διαμάχες, διεκδικήσεις και άγχη.

Να σας πω ότι δεν είμαι αγχωμένος με την προοπτική κι άλλων «επενδυτών» που ονειρεύονται σειρές από ανεμογεννήτριες στην κορυφογραμμή ή σε κάποια άλλη κορυφογραμμή;… θα σας πω ψέμματα.

Και αναρωτιέμαι: Μα πως τους ήρθε, αφού είναι πεθαμένες οι ΑΠΕ, αφού με άδεια ταμεία το Δημόσιο δεν έχει φράγκο για επιδοτήσεις, και οι καταναλωτές θα ξεσηκωθούν με το ακριβότερο ρεύμα που παράγουν οι «ήπιες μορφές ενέργειας». Δεν αντέχω, θα το ξαναπώ: Μία ανεμογεννήτρια δεν θα παράξει ποτέ την ενέργεια που χρειάστηκε για τις υψικαμίνους και τα χυτήρια, για τα ατσάλια, τα αλουμίνια, τον χαλκό, τα ρουλεμάν, τα πλαστικά, τις βίδες και τα καλώδιά της. Τελεία.

Τώρα, που βρέθηκαν αυτοί; Ψάχνω, ψάχνω. Εκπτώσεις και προσφορές σε ανεμογεννήτριες. Τα παιδιά μειώνουν και αυτά κεφάλαιο κίνησης; Και ψάχνουν για φτηνή γη και βολικούς ανθρώπους; Εκπτώσεις και φτηνή γη.

«Πηγάδι»


Σήμερα είχα έκπληξη. Στο πηγάδι που χτες ήταν ένα αρχιτεκτονικό ή λαογραφικό θαύμα, σήμερα είχε κόσμο. Ήξερα για λάτρα στις «βρύσες», τα «ξινάρια» και τα «πηγάδια» (έτσι λέμε το μέρος που το νερό κάποιας όχι μακρινής πηγής έρχεται για πόσιμο, για πλύσιμο και ό,τι περισσεύει, για πότισμα σε κοντινά περιβόλια), αλλά μεγάλη τύχη να το δω ξανά, το 2009, και από κοντά.

Τώρα μένει να βρω παραδοσιακή μπουγάδα με κοφίνι, αλισίβα, και λεμονόφυλλα.

Δευτέρα, 26 Ιανουαρίου 2009

Η αξία του νησιού (2)


Ο/Η περαστικός είπε...

Λογικό είναι να μην έχουν όλοι την ίδια άποψη για το τι προσδίδει «αξία». Η γνησιότητα, το μεσαιωνικό τοπίο, η οχυρωματική διάταξη στα χωριά, η παραδοσιακή αρχιτεκτονική (η πραγματική, όχι τα εκτρώματα και οι πολυκατοικίες), η αγροτική ενασχόληση, είναι αυτά που κάνουν την Τήνο ξεχωριστή.Μερικοί πιστεύουν ότι το προσκύνημα την κάνει ξεχωριστή.

Το προσκύνημα, έστω και αν ταΐζει κόσμο, κάνει την Τήνο (την Χώρα) μάλλον άσχημη (γούστα είναι αυτά), αλλά αυτό δούλεψε υπέρ της ενδοχώρας, γιατί έβλεπαν οι Αθηναίοι την Χώρα, και πήγαιναν αλλού. Προσωπικά προτιμώ την Σύρο, είναι πιο ειλικρινής στην εμφάνισή της.

Τα τελευταία 3-5 χρόνια (μετά τους Ολυμπιακούς), τα χωματουργικά μηχανήματα και τα δάνεια έγιναν προσιτά, και, μην σας στενοχωρήσω, η ενδοχώρα έχει αρχίσει να γίνεται σαν τα Γλυκά Νερά, λίγο πριν τους Ολυμπιακούς.Όσο πιο πολύ μοιάζει με φτωχό και κακόμοιρο προάστιο η Τήνος, τόσο πέφτει η αξία της. Αυτό αφορά τους πάντες: από τον εμπειρικό εργολάβο μέχρι τον κουλτουριάρη επισκέπτη.

Θα προκαλούσα τον αμμοδύτη και τον «φωτογράφο» να ανεβάσουν μία δύο βδομάδες με την ασχήμια του νησιού και όχι μόνο όμορφες και νοσταλγικές φωτογραφίες.

Χμμμ... να γίνω ρεαλιστής; Δεν θα αρέσει. Να θυμάστε:
Ρίχνει ή ανεβάζει την αξία του νησιού;

Κυριακή, 25 Ιανουαρίου 2009

Η αξία του νησιού (1)


«…κάποιοι έχουν επιλέξει τις φωτογραφίες αυτές και όχι τις άλλες για σκηνικό της ζωής τους. Οι δύο ζωές εξελίσσονται παράλληλα και η 'άλλη ζωή' προσπαθεί να εισχωρήσει σε αυτήν των φωτογραφιών. Δημοτικός Σύμβουλος ανακοίνωσε στο blog του προκλητικά οτι αυτό που προσπαθούν είναι να φέρουν την 'άλλη ζωή' στην Τήνο.... κε Δ.Σ. αν θες εσύ και ο Δήμαρχος την ‘άλλη ζωή’ να πάτε να μείνετε στην Αθήνα και να αφήσετε την ζωή που εμείς έχουμε επιλέξει στην ησυχία της και την ομορφιά της»

σχόλιο, 24 Ιανουαρίου 2009 7:45 μμ

Και ερωτώ ο αφελής… Τίνος είναι το νησί; Εύκολη η απάντηση. Της Ελληνικής Δημοκρατίας (αν δεν το κάνουν γκρίζα ζώνη η Τούρκοι). Ή των κατοίκων του. Και ποιοι είναι οι κάτοικοί του; Χμμμ… Οι μόνιμοι κάτοικοι; Οι μόνιμοι πλην αλλοδαπών; Οι έχοντες αγοράσει μεζονέτες πολυτελείας; Οι μέτοικοι μηχανικοί; Οι κουλτουριάρηδες που ήρθαν εδώ γιατί δεν τους έφταναν τα λεφτά για Μύκονο; Οι γκρινιάρηδες στα blogs; Οι οικολόγοι; Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι και οι οπαδοί τους;

Μήπως η Τήνος ανήκει στους ψηφοφόρους που ψηφίζουν εδώ; Ή στους φορολογούμενους γενικώς και αορίστως;

Κύριοι Σύμβουλοι, κάθε απόφαση που παίρνετε είναι δικιά σας απόφαση. Το κάνετε, υποθέτω, με γνώμονα τα συμφέροντα του τόπου, ή τα συμφέροντα αυτών που σας ψηφίζουν. Επειδή καλώς ή κακώς ασχολούμαι λίγο με τα οικονομικά, να και ένα καινούργιο κριτήριο στις ψήφους σας:

«Ρίχνει ή ανεβάζει την αξία του νησιού»;

Πολλές αποφάσεις και απόψεις φαντάζουν ηλίθιες, ή σοφές, από αυτήν την άποψη. Για δοκιμάστε την… Θα πρέπει βέβαια να σκεφτείτε «τι σημαίνει αξία».

Σάββατο, 24 Ιανουαρίου 2009

Αποπροσανατολισμοί;


Αυτή η διεκδικητική προσέγγιση με μπλόκα και με σπασίματα, τσαμπουκά, καταλήψεις, φθορές… Διαμαρτύρομαι και σου κλείνω τον δρόμο αν δεν με ικανοποιήσεις. Διαμαρτύρομαι και σπάω την βιτρίνα του άσχετου. Έχει πολλές περίεργες συνέπειες: Αποπροσανατολίζει από άλλα, πιο σοβαρά θέματα, καλλιεργεί κλίμα αυτοδικίας και καταστολής, μειώνει την δημοκρατία, φτωχαίνει έναν ήδη φτωχό και προβληματικό τόπο και εντείνει την αίσθηση ακυβερνησίας.

Την άποψη μου για τα μπλόκα την είπα. Ψεύτικες προσδοκίες από καταστροφικές, έστω καλοπροαίρετες, επιδοτήσεις. Άλλοι πιο έξυπνοι από εμένα είπαν ότι είναι για προπέτασμα καπνού από άλλα προβλήματα, είτε είναι η Siemens που φαίνεται να ξαναέρχεται στο προσκήνιο, είτε είναι τα προβλήματα σε εταιρίες, μικρές και μεγάλες, είτε είναι η σωρευμένη οργή ενάντια στις τράπεζες και, αυτό που όλο και διαρρέει, για τον βρόγχο που έχουν στην ελληνική οικονομία...

Οι ακάλυπτες επιταγές έχουν φουντώσει. Τα αποθέματα έχουν κολλήσει, τα έξοδα μεγαλώνουν ενώ τα έσοδα έχουν πέσει κατακόρυφα. Άσε το κρατικό δανεισμό…

Στο νησί, ο καιρός μαλάκωσε, ακόμα δεν έχουμε δει τα προβλήματα, πέρα από τις σταματημένες οικοδομές και τους αλλοδαπούς που ψάχνουν για μεροκάματα. Απούλητα σπίτια έχει από πέρυσι. Για την ώρα βρέχει, και όσοι ζουν σε μεσαιωνικούς ρυθμούς, το μόνο που έχουν αντιληφθεί είναι η ανησυχία όσων δουλεύουν οικοδομή στην Αθήνα.

Δείτε και εδώ: http://www.antinews.gr/?p=5015

Ανεμόμυλοι


Όποτε γράφω κατά των Α.Π.Ε., ξέρω ότι μερικοί ενοχλούνται, μερικοί εκπλήσσονται, μερικοί μαθαίνουν και μερικοί, ίσως οι περισσότεροι αδιαφορούν.

Επειδή ξέρω μερικούς από εσάς, και σας μιλάω, θα μεταφέρω εδώ μερικές συζητήσεις του τελευταίου εξαμήνου.

Μερικοί «ψαγμένοι» οικολόγοι μου λένε «άντε βρε παιδί, μου πες τα».


Μερικοί άσχετοι με το θέμα που όμως με γνωρίζουν καλά, μου έχουν πει: «Άντε, δεν το ήξερα, ενδιαφέρον».

Μερικοί που οι Α.Π.Ε. είναι το όραμά τους ή το όνειρό τους για έναν καλύτερο κόσμο απογοητεύονται και με αντιπαθούν.

Λίγοι, που απασχολούνται από τον κλάδο, έμμεσα ή άμεσα, θυμώνουν, λέγοντάς μου «τι σε πειράζει να βρει κάποιος δουλειά απορροφώντας κονδύλια που αλλιώς θα πήγαιναν χαμένα».

Κάποιος μου επεσήμανε ότι οι ανεμόμυλοι στην Τήνο ήταν και αυτοί «αιολική ενέργεια».

Ένας-δύο απορούν τι με έχει πιάσει και ωρύομαι.


Δεν θα πω γιατί ωρύομαι, το έχω ήδη κάνει και είναι αργά, και έρχεται Σαββατοκύριακο. Θα πω μόνο αυτό: Ένας ανεμόμυλος, όταν παλιώσει, στην θλιβερή, φτωχή αυτή χώρα, εγκαταλείπεται να γκρεμίσει. Χώμα και πέτρες ήταν, χώμα και πέτρες θα γίνει.

Εκτός, αν κάποιος τους προσέχει ή τους μεταμορφώσει σε περιστεριώνα και πάρουν παράταση για λίγες δεκαετίες.

Παρασκευή, 23 Ιανουαρίου 2009

Αδερφοποίηση με Βενετία;


Πολύ θα ήθελα να είναι δική μου η ιδέα αλλά είναι του/της Ανώνυμου:

Ο/Η Ανώνυμος είπε...

To Εξωμβουργο δεν θα επεφτε ουτε το 1715 αν αυτος ο βλακας ο τοτε ρέκτορας δε το παρεδιδε. Οτι εγινε εγινε όμως. Στους τηνιακους αρεσε πολύ το ότι ήταν κάτω απο βενετική κυριαρχεία γιατί οι συνθηκες με τους βενετους ήταν πολύ καλες και επισης γιατί ήταν χριστιανοί. Αραγε γιατι δεν γινεται μια αδελφοποιηση του νησιου μας με την πόλη της Βενετίας? Αφου για 500 χρονια υπήρχε σχεση (αν και εξαρτησης) δεν θα ηταν ωραιο αν συνεχιζε?

21 Ιανουάριος 2009 5:46 μμ

Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Μπορεί το νησί να μην μπορεί να αδερφοποιηθεί αλλά ο Δήμος Εξωμβούργου;

21 Ιανουάριος 2009 6:13 μμ

ακούστε και αυτό για έμπνευση: http://www.youtube.com/watch?v=nGdFHJXciAQ&feature=related

Φάντάζεστε, ένα σαββατοκύριακο του καλοκαιριού με αυτήν την ομάδα να παίζει έξω από την Ιερά Καρδία; ή στο θέατρο στη Βωλάξ; ή στο λιμάνι; Θα έρχονταν επισκέπτες από την άκρη του κόσμου. Μου αρέσει όλο και πιό πολύ η ιδέα...

Ο δρόμος για την κόλαση (2)


Το πρόβλημα των αγροτών της φωτογραφίας είναι το ίδιο με αυτό των Α.Π.Ε.: Επιδοτήσεις. Οι επιδοτήσεις διαστρεβλώνουν την πραγματική οικονομία, δημιουργούν τεχνητή προσφορά και τεχνητή ζήτηση, ανακουφίζουν τον καρκίνο με ασπιρίνη, δεν κάνουν το έθνος ανταγωνιστικό, αλλά έθνος ζητιάνων και μιζαδόρων. Το παρακάτω γράφημα είναι η τιμή του καλαμποκιού τους τελευταίους 12 μήνες.


Τα παιδιά στα τρακτέρ είδαν την τιμή του καλαμποκιού να ανεβαίνει, δανείστηκαν λεφτά φύτεψαν καλαμπόκι, ξεφούσκωσε το καλαμπόκι, φαλιρίζουν τα παιδιά, θα φορολογηθείτε εσείς για να αμειφθούν για το λάθος τους, και για να περάσετε εσείς από την Εθνική Οδό.

Το καλαμπόκι φούσκωσε γιατί, βλέποντας το πετρέλαιο να ανεβαίνει, οι ίδιοι ηλίθιοι που στηρίζουν ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά, άρχισαν να σπρώχνουν επιδοτούμενη βιοεθανόλη. Ρακί, για υποκατάστατο βενζίνης.

Κι ας φώναζαν μερικοί ότι ο δεύτερος νόμος προβλέπει, και η εμπειρία επιβεβαιώνει, ότι 1 λίτρο βιοεθανόλης καταναλώνει, για να παραχθεί, πάνω από ένα λίτρο ντήζελ, χώρια το καλαμπόκι. Ας φώναζαν οι πραγματικοί οικολόγοι ότι είναι έγκλημα να χαλάς φαγητό για να οδηγείς αυτοκίνητο. Ας φώναζαν οι παλιοί ότι τις ίδιες ανοησίες δοκίμασαν το 78-79. Ας φώναζαν οι νεοφιλελεύθεροι ότι οι επιδοτήσεις καταστρέφουν την οικονομία.

Φάτε τα τρακτέρ τώρα. Όπως θα φάτε, οι περισσότεροι, τις ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά. Κορόϊδα τότε, κορόϊδα τώρα, κορόϊδα πάντα. Οι φούσκες δεν είναι μόνο στα χρηματιστήρια, είναι οπουδήποτε υπάρχουν κορόϊδα και αγνές προθέσεις.

Η φωτό είναι του Γρηγόρη Σιαμίδη, για το Reuters, από την Ναυτεμπορική

Ο δρόμος για την κόλαση (1)


Ταξιδεύω και σκέπτομαι… Έχω εκφράσει απόψεις που ή ακούγονται παράξενες, ή ενοχλούν. Απόψεις όπως: «οι Α.Π.Ε. είναι απάτη», ή τα «φωτοβολταϊκά είναι κοροϊδία»… Λυπάμαι αν είμαι απόλυτος, αλλά σας λέω αυτό που πιστεύω είναι η αλήθεια, άλλο αν οι πολιτικοί και ορισμένα συμφέροντα σας έχουν πείσει αλλιώς, εκμεταλλευόμενοι τις καλές σας προθέσεις.

Ξεκίνησα την επαγγελματική μου ζωή στην αιχμή της πετρελαϊκής κρίσης του 1973-1979. Ασχολήθηκα με ενέργεια, από πυρηνικά έως Α.Π.Ε., κάθε μορφής Α.Π.Ε., γιατί η κυβέρνηση της χώρας όπου ήμουν προσπαθούσε να ξεπεράσει την εξάρτηση από το πετρέλαιο.

Και συνέβησαν δύο πράγματα στην φάση εκείνη. Το πρώτο ήταν που, ως δια μαγείας, εξαφανίστηκε η πετρελαϊκή κρίση (με την ύφεση και κάποια ενδιάμεση συμφωνία στην Μέση Ανατολή). Το δεύτερο ήταν τα δύο σοβαρά πυρηνικά ατυχήματα στο Chernobyl και στο Three Mile Island. Το πρώτο ατύχημα δεν το ξέρω σε λεπτομέρειες, το δεύτερο το ξέρω καλά: χάλασε κάποιος απλός μηχανισμός ελέγχου.


Το συμπέρασμα;… Άλλαξα καριέρα. Έκτοτε έχω δει πολλές επενδυτικές προτάσεις, και, φυσικά, πάντα με ενδιέφεραν οι ενεργειακές. Τόσα χρόνια η ίδια ιστορία: Προοδεύει η τεχνολογία, αλλά στις Α.Π.Ε., είναι μία από τα ίδια: το όριο είναι ο δεύτερος νόμος της θερμοδυναμικής, τα οικονομικά είναι πάντα οριακά ή αρνητικά, οι εμπλεκόμενοι πάντα είναι αχυράνθρωποι κάποιου ισχυρότερου, πάντα σέρνεται λίγη διαφθορά, και πάντα η κοροϊδία κρύβεται πίσω από τις καλές προθέσεις.

Όπως έλεγαν εκεί που ήμουν: «Ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις»

Πέμπτη, 22 Ιανουαρίου 2009

Μονοπάτια Τήνου


Διάβασα στην Ενδοχώρα για την προσπάθεια της Νομαρχίας να κάνει καταγραφή ορισμένων μονοπατιών στην Τήνο, με χρηματοδότηση από την ΕΕ. Ακούω ότι οργανώνεται και σχετική εκδήλωση με την Ελληνική Εταιρία Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Είδα ότι τα μονοπάτια θα βασίζονται στην αεροφωτογραφία της Τήνου (είδαν το φως το αληθινό...)

Ξεκίνησα την
www.ophioussa.com αρχικά για να χωρέσω τα αρχεία με τα μονοπάτια που είναι λίγο μεγάλα για blog. Για όλα τα μονοπάτια, δείτε εδώ: http://www.ophioussa.com/tinosl-paths-150.html

Θεωρώ ότι τα μονοπάτια, ή, για την ακρίβεια το δίκτυο των μονοπατιών, που το υπολόγισα σε περίπου 1.000 χιλιόμετρα, είναι η ιστορία του νησιού:
http://www.ophioussa.com/monopatia%20page%201.html. Μου φαίνεται ότι το δίκτυο, είναι σημαντικότερο μεμονωμένων διαδρομών, σαν έννοια.

Φωτογραφίες από την Πάνω Στράτα, που αναφέρεται και σε μεσαιωνικό κείμενο, εδώ:
http://www.ophioussa.com/photos/index%20ag%20mar%20slideshow.html

Δείγμα σχεδιασμένο με GPS, εδώ:
http://ophioussa.blogspot.com/2008/09/1_25.html και περασμένο στην αεροφωτογραφία, εδώ: http://ophioussa.blogspot.com/2008/09/2_25.html.

O aggeloudas κατέγραψε άλλη διαδρομή εδώ:
http://aggeloudas.blogspot.com/2008/11/blog-post_19.html


Όπως ανέφερα, την ιδέα μου την είχε δώσει αρχικά η κυρία που ήταν Πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος της Εταιρίας Προστασίας κλπ., αν και προφανώς είχαμε διαφορετικές απόψεις για τα κίνητρα, την σκοπιμότητα και την χρηματοδότηση των «αναδείξεων».

Ο χάρτης είναι ήδη περασμένος σε Autocad, και σύντομα σε περιβάλλον GIS (πάντα ιδιωτική πρωτοβουλία)

Τετάρτη, 21 Ιανουαρίου 2009

Επενδυτικές ελαφρότητες


Λοιπόν, όταν τα πράγματα σφίγγουν, και ο κόσμος μοιάζει έτοιμος να διαλυθεί, πάω στην ιστορία, ή στην θεωρία και προσπαθώ να καταλάβω τι γίνεται. Μετά, διαβάζω και εφημερίδες, και νευριάζω με αυτά που διαβάζω, αλλά έχει και ενδιαφέρον να βλέπω πώς κάποιος προσπαθεί να γεμίσει την σελίδα.

Διασκέδασα με τις επενδυτικές ελαφρότητες που συνόδευσαν την ορκωμοσία του Obama: «ψυχρολουσία από τα χρηματιστήρια», ή θα «ανέβει το δολάριο», ή θα πέσει αυτό, ή θα ανέβει το άλλο.

Άσχετα αν αρέσει, πιστεύω στην αγορά, στην ανάγκη εύρυθμης λειτουργίας της, και χωρίς να τις αποδίδω κάποιο αλάνθαστο, σε μία δεδομένη στιγμή, η «αγορά» «ξέρει» καλύτερα από εμένα ή από οποιονδήποτε, τι γίνεται. «Ξέρει» σημαίνει ότι οι χιλιάδες έμποροι ή επενδυτές που αγοράζουν και πουλούν, σε τελευταία ανάλυση ψηφίζουν με τα λεφτά τους τι πιστεύουν ότι θα γίνει. Αυτά στις αναπτυγμένες αγορές που λειτουργούν, γιατί, επιμένω, η Ελλάδα είναι από τις πιο σικέ, ανελεύθερες αγορές που έχω δει στην σύντομη ζωή μου στον λεγόμενο Δυτικό κόσμο.

Είδα κατά τύχη τα επιτόκια των Κεντρικών Τραπεζών για το ευρώ, την λίρα, το δολάριο και το γιέν, από το Reuters. Οι καιροί είναι περίεργοι, και οι θεωρίες μπορεί να μην ισχύουν, αλλά η θεωρία λέει ότι οι διαφορές σε αυτά τα επιτόκια σηματοδοτούν, ίσως, αναμενόμενες αλλαγές σε ισοτιμίες. Τα νομίσματα με τα υψηλά επιτόκια, μπορεί και να πέσουν, ή αναμένεται να πέσουν, σε σχέση με αυτά με τα χαμηλά επιτόκια. Αλλά, μπορεί να σημαίνουν και άλλα πράγματα, όπως προτίμηση πιθανής ύφεσης σε σχέση με πιθανό πληθωρισμό, και τέτοια.

(Με άλλα λόγια, μην κάνετε την ανοησία να εκλάβετε ο,τιδήποτε γράφω, σαν επενδυτική συμβουλή)

Μεσαιωνική Τήνος (6)

Τα πράγματα δεν ήταν πάντα ρόδινα στον μεσαίωνα, και σίγουρα χειροτέρευσαν με τους συνεχείς τουρκο-βενετικούς πολέμους. Στις αρχές του 17ου αιώνα, η οικιστική πίεση στην Τήνο είχε μεγαλώσει, όλο και περισσότεροι ζητούσαν καταφύγιο εκεί, και η εντατική καλλιέργεια (όσο εντατική μπορεί να είναι στην Τήνο) δεν έφτανε να ταΐσει τους 18.000 κατοίκους. Αν κανείς απορεί γιατί όλη η Τήνος, ακόμα και τα πιο απίθανα μέρη έχουν πεζούλες και μονοπάτια…

Ο πληθυσμός ήταν ¾ καθολικοί και ¼ ορθόδοξοι, με αυξητικές τάσεις στους ορθόδοξους μάλλον λόγω φόβου πολέμου στην Κρήτη. Το σύστημα ήταν φεουδαρχικό: 69 προνομιούχοι feudatarii, και οι υπόλοιποι ακτήμονες. Μερικοί ακτήμονες είχαν απαλλαγή από αγγαρείες, ενδεικτικά όσοι είχαν ανδραγαθήσει σε πόλεμο. Οι περισσότεροι ξένοι δεν ήταν Βενετοί ευγενείς, αλλά από διάφορα μέρη της Ιταλίας, που συχνά παντρευόταν και έμεναν, με παραχώρηση γης από την Βενετία.

Το νησί είχε 22 χωριά, οργανωμένα, με αγγαρείες, (αγγαριές τις λέμε τώρα) παραγωγή ασβέστη (εξ ού και τα πολλά καμίνια). Ο στρατός ήταν 1.377 άντρες, οργανωμένοι σε 5 λόχους. Οι εκατόνταρχοι (capi di cento) ήταν ντόπιοι, και τα μεροβίγλια και τα νυχτοβίγλια σε πλήρη δράση. Η μάχη για την Κρήτη είχε ξεκινήσει, και στις 16 Σεπτεμβρίου 1669 η Κρήτη έπεσε στους Τούρκους.


Λίγα χρόνια αργότερα, το 1715, έπεσε και το Ξώμπουργο, και το 1718 τέλειωσε ο πόλεμος με την συνθήκη του Πασάροβιτς, από την οποία κερδισμένη βγήκε η Αυστρία, που μεταξύ άλλων απέκτησε και το δικαίωμα προστασίας των καθολικών σε τμήματα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Λίγα χρόνια αργότερα, οι Ρώσοι διεκδίκησαν αντίστοιχα δικαιώματα προστασίας ορθοδόξων, και έτσι φτάσαμε στην αρχή (και το τέλος) της ιστορίας μας, με το 1821, τον εμφύλιο που ξεκίνησε με την επανάσταση, και την εύρεση της θαυματουργής εικόνας, βοήθειά μας.


Μεσαιωνική Τήνος (5)


Έχω μία θεωρία. Πιστεύω ότι η Τήνος ακολούθησε την πορεία που ακολούθησε, λόγω της γεωγραφίας της που της επέτρεψε να είναι σχετικά εύκολο να αμυνθεί. Η Νάξος έχει πολλές προσβάσεις, τα Κύθηρα είναι μια μπουκιά, η Μύκονος χαμηλή. Η Τήνος είναι ζόρικη. Θέλει τύχη και μαγκιά για να την πλησιάσεις από την θάλασσα, κι αν αποβιβαστείς, καλή τύχη να ανέβεις στο Ξώμπουργο ή το Τρικόκαστρο.

Αλλά θα ξαναπάω στον Βακαλόπουλο στην σελίδα 216, του παραπάνω βιβλίου:

«Η Τήνος έχει εξαίρετη στρατηγική σημασία μέσα στο Αιγαίο, είναι το κλειδί του και οι κάτοικοί της διατηρούν πάντοτε ζωηρή μέσα στις καρδιές τους το όνομα και την ανάμνηση της βενετικής δημοκρατίας. Για όλους αυτούς τους λόγους οι Βενετοί δεν εισπράττουν από το νησί αυτό φόρους άλλους από την δεκάτη των προϊόντων. Η ασυδοσία αυτή συντελεί ώστε το νησί να είναι πυκνοκατοικημένο, αν και περιτριγυρισμένο από τόσους κινδύνους, και οι κάτοικοί του να είναι πιστοί και αφοσιωμένοι στην Γαληνότατη Δημοκρατία, μολονότι θα είχαν κάθε λόγο να είναι δυσαρεστημένοι από τις ποικίλες καταχρήσεις και αυθαιρεσίες των Βενετών διοικητών…

…Ουσιαστικά τα κτήματα της Τήνου ανήκαν στην Βενετία και σε μια μεγάλη οικογένεια (αρχικά
Loredani, αργότερα Scutoni ή Σκούταρη)».

Την έμφαση περί φόρων και «ασυδοσίας» την έβαλα, γιατί αυτή είναι η αρχή του supply side economics: μειώνεις φόρους για να πετύχδεις ανάπτυξη. Έκανε τον Reagan πολύ δημοφιλή την δεκαετία του '80

Μεσαιωνική Τήνος (4)


«...έκθεση Βενετού αξιωματούχου που στάλθηκε για να ενδιαφερθεί για την κατάσταση της Τήνου.

Ο πολιτισμός και τα ήθη των 9.000 Τηνιακών τον κάνουν να μην τους ξεχωρίζει από τους κατοίκους των άλλων τόπων της Ιταλίας. Έπειτα, ένα αρκετά μεγάλο μέρος μιλεί ιταλικά και ακολουθεί το δυτικό δόγμα. Ακόμη είναι το μόνο νησί μέσα στην καρδιά του Αρχιπελάγους, που δεν ενοχλείται από τους πειρατές χάρις στην ανδρεία των 2.000 μάχιμων ανδρών του, οργανωμένων στρατιωτικά (από αυτούς 10 μόνον, η φρουρά του κάστρου, είναι μόνιμοι Ιταλοί στρατιώτες)…


…Το νησί αυτό είναι η πολύτιμη σκοπιά της χριστιανοσύνης, που παρακολουθεί άγρυπνα την κάθοδο και τις κινήσεις του τουρκικού στόλου. Είναι ακόμη η μεγάλη ελπίδα των φτωχών και δυστυχισμένων χριστιανών που θαλασσοπορούν σ’ εκείνα τα μέρη και καταφύγιο των σκλάβων που κατορθώνουν να δραπετεύσουν από την Κωνσταντινούπολη και από διάφορα μέρη της Τουρκίας ή από πειρατικές φούστες και γαλέρες. Πάνω από 100 σκλάβοι σώζονται κάθε χρόνο με τον τρόπο αυτό και σκορπίζονται σε απόκεντρα χωριά του νησιού, για να μην γίνεται λόγος για αυτούς.. Και από εκεί τους φυγαδεύουν στην Κρήτη… και την Ιταλία».


(Απόστολος Βακαλόπουλος, Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, Γ’, Θεσσαλονίκη 1968, σελ. 215-216)

Τρίτη, 20 Ιανουαρίου 2009

Προσδοκίες


Δεν είμαι ούτε μάντης, ούτε αναλυτής, ούτε διασκεδάζω να παριστάνω την Κασσάνδρα, αλλά η υφήλιος, εμείς, και οι ...ΗΠΑ, θα έχουμε μερικά δύσκολα χρόνια μπροστά μας, και μακάρι να κάνω λάθος. Όσοι είναι πιο ευέλικτοι, ανθεκτικοί και προσαρμόσιμοι, θα τα καταφέρουν λίγο καλύτερα.

Μεσαιωνική Τήνος (3)


Το ενδιαφέρον μου για την ιστορία της Τήνου, ξεκίνησε όταν ακόμα ζούσε η γιαγιά μου και εγώ ήμουν μικρός. Ήμουν περίεργος... γιατί ήταν η εκκλησία στα λατινικά με διαφορετική μουσική; γιατί είχαμε περίεργα επώνυμα (το χωριό ήταν γεμάτο Αρμάους, Σκλάβους, Στεργιώτηδες κλπ) μήπως είμαστε απόγονοι Βενετών ...ευγενών, και τέτοιες παιδικές απορίες.

Χρόνια αργότερα, από αρχεία της Εκκλησίας είδα ότι από το 1780, οι πρόγονοί μου, και οι πρόγονοι όλων όσων ήξερα, ήταν φτωχοί αγρότες, με πολλά παιδιά και όχι ασήμαντη παιδική θνησιμότητα, πολλά ταξείδια (και θανάτους) σε Σμύρνη και Πόλη, πολλές μεταναστεύσεις. Από το 1780 μέχρι το 1810 είχαμε περισσότερα λατινικά επίθετα που χάθηκαν, σαν να έφυγαν οι άνθρωποι αυτοί.

Και η προφορά; Γράφει ο Βακαλόπουλος:

«Η συγγένεια των διαλέκτων Άνδρου, Τήνου, Μυκόνου και Σύρου προς τις βόρειες ελληνικές διαλέκτους κάνει πολύ πιθανή την υπόθεση ότι μεταξύ 1364-1413 βόρειοι Έλληνες κατέφυγαν στα παραπάνω νησιά... Από αυτές τις διαλέκτους έχουν απομακρυνθή οι διάλεκτοι των Μυκονιατών και Συριανών, επειδή νότιοι Έλληνες εγκατεστάθηκαν στα νησιά τους μετά τον 14ο αιώνα.»

Στο χωριό μου υπάρχουν αρχαίες, βυζαντινές, λατινικές και τούρκικες λέξεις, ό,τι αυτό σημαίνει. Ψάχνοντας την βιβλιογραφία, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι η Τήνος εποικίστηκε και ερήμωσε πολλές φορές στο ταραγμένο παρελθόν της, με πολέμους, πείνες, επιδημίες, πειρατές, και αυτοκρατορικές εποικίσεις Και είναι οι «Σκλάβοι» σκλάβοι; δραπέτες από καράβια; ή έποικοι από τουρκοκρατούμενες περιοχές; ή «Σλάβοι»; Γιατί οι περισσότεροι Στεργιώτηδες έχουν γη στα πιο κακοτράχαλα σημεία πάνω στα βουνά; Οι Κουκουλάδες είχαν σχέση με μετάξι;

Είχα έναν φίλο, Γιώργη Αρμάο, που πέθανε πριν από χρόνια. Ήταν αξιόλογος άνθρωπος, λίγο συνεσταλμένος. Ήταν πρώτος ξάδερφος της γιαγιάς μου. Σπάνια, όταν ήταν σε πολύ στενό περιβάλλον, ας πούμε Πάσχα με την οικογένεια, ο Γιώργης τραγουδούσε, σπάνια τραγούδια, με μελωδίες που δεν έχουν καμία σχέση με ο,τιδήποτε νησιώτικο ξέρουμε. Δεν είχα τότε μυαλό να ρωτήσω από που ήταν αυτά τα τραγούδια.

Και ψάχνω να καταλάβω, από που κρατάμε, και πως φτάσαμε εδώ.

Μεσαιωνική Τήνος (2)


Λέει ο Βακαλόπουλος:

«Εθνολογικά υπολείμματα - απόλυτα όμως εξελληνισμένα - των Φράγκων που εγκαταστάθηκαν στα νησιά του Αιγαίου κατά καιρούς, από την εποχή της φραγκοκρατίας ως τον 19ο αιώνα, βρίσκουμε σήμερα στην Τήνο, Νάξο, Σύρο και Σαντορίνη. Μόνα ίχνη της μακρινής καταγωγής τους είναι τα ξενικά τους επίθετα και το καθολικό τους δόγμα, χωρίς όμως τα κριτήρια αυτά να είναι ασφαλή, ιδίως το τελευταίο, γιατί πρέπει να έχουμε υπ' όψη μας ότι κατά τους τελευταίους αιώνες της βυζαντινής αυτοκρατορίας - ιδίως μετά το 1204 στα τρία πρώτα νησιά - παρατηρήθηκαν ομαδικές προσελεύσεις ορθοδόξων στα τρία πρώτα νησιά των ευφορώτερων μερών στο δυτικό δόγμα, για να διατηρήσουν την κυριότητα των κτημάτων τους, που απειλούνταν από τους Φράγκους κατακτητές, ή για να αποκτήσουν πολιτικά και πιθανόν οικονομικά πλεονεκτήματα. Κατά την διάρκεια όμως των δύο τελευταίων αιώνων του Βυζαντίου και της τουρκοκρατίας παρατηρήθηκε και το αντίθετο, δηλαδή προσέλευση καθολικών και στην ορθοδοξία.

Την Ελληνικά καταγωγή των περισσοτέρων καθολικών των νησιών του Αιγαίου μαρτυρούν όχι μόνο η ελληνική γλώσσα, που εξελίσσεται κανονικά κατά το νότιο γλωσσικό ιδίωμα και ειδικά των Κυκλάδων, τα σωζόμενα έγγραφα, τα ελληνικά τοπωνύμια, τα ονόματα των δένδρων, θάμνων, αγριολούλουδων, καρπών κ.λ., αλλά και - το σπουδαιότερο - τα ήθη και έθιμά τους, ιδίως τα θρησκευτικά».

Δευτέρα, 19 Ιανουαρίου 2009

"Βάλτε φωτοβολταϊκά"


Αν βγω και χλευάσω μια μεγάλη εφημερίδα, και μία ελληνική εκδοχή διεθνούς περιβαλλοντολογικής οργάνωσης, μπορεί και να μην με πάρει κανείς σοβαρά, αλλά θα το κάνω.

Γράφει σήμερα η εφημερίδα, επικαλούμενη την …Greenpeace, το περιβάλλον κλπ κλπ.: «μπουρ, μπουρ, μπουρ, βάλτε φωτοβολταϊκά, παράγουν ρεύμα σε ώρες αιχμής» (
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=13816&subid=2&tag=12773&pubid=4877118)
Να σας το μεταφράσω: «Είμαστε κάτι επιχειρηματίες, που θέλουμε να πληρώνετε εσείς, οι φορολογούμενοι, για να κονομάμε εμείς. Φόροι εσείς, έσοδα εμείς. Ξεβόλεμα εσείς, βόλεμα εμείς. Μπορεί να έχετε ξεμείνει από λεφτά, αλλά θέλουμε να σας πουλήσουμε φωτοβολταϊκά, γιατί μας έχουν ξεμείνει στα αζήτητα».

Ωραία είναι τα φωτοβολταϊκά, σε απομακρυσμένα μέρη που δεν υπάρχει δίκτυο ρεύματος. Ωραία είναι, και περίπου ξεκίνησα την καριέρα μου με αυτά, ελπίζοντας να σώσω τον κόσμο. Ωραία είναι, και με συμφέρουν, επαγγελματικά, γιατί χρησιμοποιούν υλικά που πουλάω.

Αλλά και η εφημερίδα και η Greenpeace δεν μας τα λένε όλα. Τα φ/β, εξακολουθούν να μην συμφέρουν, δεν μειώνουν το CO2, δεν συμβάλουν στην απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Μόνο η μη κατανάλωση, και τα πυρηνικά, μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.

Mε το πετρέλαιο κάτω από $40, και άδεια ταμεία, οι ΑΠΕ δεν υφίστανται. Αλλά όσο ακριβαίνει το πετρέλαιο, θα ακριβαίνουν και τα φωτοβολταϊκά. Όσο για τα άδεια ταμεία, τα φ/β είναι μία ευχάριστη πολυτέλεια για κότερα και πλούσιους.

Για να είμαι δίκαιος, η προσδοκία είναι ότι όσο περισσότερα φ/β παράγονται, τόσο θα πέφτει το κόστος τους, και η Γερμανία έχει ρεκόρ 10.000 εργαζομένων που απασχολούνται με τον κλάδο. Γι’ αυτό μας πιέζουν, αλλά, ευτυχώς, δεν έχουμε λεφτά. Δείτε και εδώ:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photovoltaics και http://el.wordpress.com/tag/photovoltaics/

Μεσαιωνική Τήνος (1)


Δεν ξέρω αν εκτός από Ελληνική έχω και Ρωμαϊκή, ή, για την ακρίβεια Ανατολική Ρωμαϊκή συνείδηση, ή αν έχω και λίγο Αραβική, ή Βενετσιάνικη συνείδηση. Κουβαλάω αυτά που μου έχουν πει, και τα έχω διαμορφώσει με αυτά που βλέπω και ακούω. Και όπως όλοι, κουβαλάω και εγώ τις προκαταλήψεις μου, αφού ο κόσμος είναι αυτός που είνα,ι και είναι αυτός που συμπεραίνει το κεφάλι μου.

Θα πάω στον Απόστολο Βακαλόπουλο, για να μεταφέρω εδώ, απόψεις που δεν μπορεί να είναι κατάφωρα προκατειλημμένες. Πριν πάω στον Βακαλόπουλο, συνιστώ ανεπιφύλακτα την έκδοση του Δήμου Εξωμβούργου «Τήνος. Ιστορία και Πολιτισμός», του 2005, με επιμέλεια έκδοσης του π. Μάρκου Φώσκολου. Είναι η καλύτερη παρουσίαση που έχω δει της ιστορίας του νησιού. Σας παραπέμπω εκεί για την Βυζαντινή και Ενετική Τήνο (και όχι μόνο).

http://www.exombourgo.gr/cult.html

Serenìsima Repùblica Vèneta


Επειδή θα φτάσουμε στον ρόλο των Βενετών, απλά να αναφέρω ότι οι Βενετοί ήταν υπήκοοι της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας της Ανατολής, του Βυζαντίου δηλαδή. Ήταν όσο «Βυζαντινοί» όσο οποιοσδήποτε Ρωμαίος της εποχής. Σαν Βυζαντινοί υπήκοοι παρείχαν υπηρεσίες στο Βυζάντιο, όπως π.χ., ναυτικές υπηρεσίες. Στους αγρότες των Κυκλάδων η αμοιβή για υπηρεσίες ήταν γη και δικαίωμα καλλιέργειας γης, οι Βενετοί ήθελαν εμπορικά προνόμια, και τα είχαν, τουλάχιστον από το 992.

Όσο έχανε δύναμη η Ρώμη της Ανατολής, τόσο άλλαζε η σχέση με τους Βενετούς, που από υπήκοοι έγιναν σύμμαχοι, και εταίροι, καμιά φορά απαιτητικοί.

Τείνουμε να ξεχνάμε τι άλλο γίνεται σε μια περίοδο που μας ενδιαφέρει. Πριν τις Σταυροφορίες, εμφανίστηκαν στην Ευρώπη και την Ιταλία οι Νορμανδοί, από πειρατές μέχρι μισθοφόροι τοπικών αρχόντων εναντίων των Αράβων και των Βυζαντινών. Οι Βενετοί πολέμησαν με ή για τους Βυζαντινούς εναντίων των Νορμανδών, και, το 1082, ο Αλέξιος ο Α’ Κομνηνός τους παραχώρησε, με χρυσόβουλο, το δικαίωμα να εμπορεύονται στο Αιγαίο και το Ιόνιο χωρίς να πληρώνουν φόρους

Το 1118 που Ιωάννης Β’ Κομνηνός δεν ανανέωσε τα εμπορικά τους προνόμια, άρχισαν τις λεηλασίες και τις επιδρομές στα νησιά, μέχρι να αλλάξει γνώμη ο αυτοκράτορας. Το 1148 πολέμησαν με τους Βυζαντινούς εναντίον των Νορμανδών, που αυτή την φορά ήταν έξω από την Πόλη.

Η σχέση χάλασε το 1204. Να μην ξεχνάμε ότι οι Βενετοί, δεν είχαν στρατηγικό ενδιαφέρον στην γη ή τα νησιά καθ’ εαυτά, αλλά στα στρατηγικά και τα εμπορικά λιμάνια.

Η Βενετία είχε περίπου 100.000 πληθυσμό, και δεν βασίστηκε σε «κατοχή» με την στρατιωτική έννοια. Απλά συνέχισε το φεουδαρχικό σύστημα που βρήκε, και πήρε πάνω της ή έδωσε σε δικούς της τα φεουδαρχικά δικαιώματα που είχαν οι προηγούμενοι άρχοντες. Η «αντίσταση» ήταν από τους παλιούς γαιοκτήμονες και άρχοντες, αλλά και τότε, οι Βενετοί ήταν μάλλον του συμβιβασμού παρά της σύγκρουσης. Στην Κρήτη είχε μεγάλους άρχοντες και γαιοκτήμονες πριν από τους Βενετούς. Η Τήνος θα είχε λίγα πράγματα…

Τρίτη 13 Απριλίου 1204


Από το 1195 έως το 1203 αυτοκράτορας την Κωνσταντινούπολη ήταν ο Αλέξιος ο Γ’ Άγγελος. Γιος ενός ξαδέρφου του αυτοκράτορα Αλέξιου Β’ Κομνηνού. (Τον Αλέξιο Β’ Κομνηνό τον είχαν παντρέψει το 1180 με μια Γαλλίδα πριγκίπισσα, κόρη του Λουδοβίκου του 7ου αλλά ο γάμος δεν απέδωσε, πολιτικά, και ο Αλέξιος Β’ έφυγε από την εικόνα το 1183).

Ο Αλέξιος Άγγελος αυτοανακηρύχθηκε αυτοκράτορας, τύφλωσε τον αδερφό του Ισαάκιο (που ήταν ο «νόμιμος») και τον φυλάκισε, μαζί με τον ανιψιό του. Τα υπολείμματα της αυτοκρατορίας είχαν σοβαρά προβλήματα, με τους Τούρκους σε σχεδόν όλη την Μικρά Ασία, και τους Βούλγαρους και τους Βλάχους στην Θράκη.

Το 1200, ο εγγονός του Ανδρόνικου Κομνηνού, με την βοήθεια Γεωργιανών, είχε ιδρύσει την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας. Το 1202 οι Φράγκοι της Δ’ Σταυροφορίας είχαν μαζευτεί στην Βενετία. Τότε ο ανιψιός του Αλέξιου του Γ’ και γιος του τυφλωμένου Ισαάκιου προσέγγισε τους Σταυροφόρους και τους έταξε αμοιβή και την επανένωση των εκκλησιών αν τον βοηθούσαν να ανακτήσει τον θρόνο από τον θείο του… Ο θείος το έσκασε από την Πόλη και τον σκότωσαν λίγο αργότερα οι μισθοφόροι του Βονιφάτιου του Μομφερά.

Ο ανιψιός, που προσκάλεσε τους Φράγκους, έγινε αυτοκράτωρ με όνομα Αλέξιος ο Δ’. Ομολόγησε πίστη τον Πάπα Ιννοκέντιο τον Γ’, τον αναγνώρισε αρμοδίως στην Αγία Σοφία, και άδειασε τα ταμεία προκειμένου να ξεπληρώσει, ανεπιτυχώς, τους Φράγκους.

Ο Αλέξιος Γ’ (ο αρχικός κακός της ιστορίας) είχε ένα γαμπρό, τον Αλέξιο Μούρτζουφλο, που εξεγέρθηκε μαζί με τον δυσαρεστημένους φορολογούμενους, ενάντια στον Αλέξιο Δ’, τον οποίο σκότωσαν. Έτσι έγινε αυτοκράτορας, για λίγους μήνες στις αρχές του 1204, ο Αλέξιος ο Ε’ Μούρτζουφλος, αλλά δεν τα κατάφερε.