Δευτέρα 21 Ιουλίου 2008

Μνήμες


Σημάδι ότι μεγαλώνεις είναι όταν σκέφτεσαι το παρελθόν. Ανθρώπους που έφυγαν, φωνές που σιώπησαν, μυρωδιές που χάθηκαν, τοπία που άλλαξαν. Θα ήθελα πολύ να μείνει ένα κομμάτι από το χτες, όχι γιατί ήταν καλύτερο, αλλά γιατί θα είμαστε φτωχότεροι, νομίζω, χωρίς αυτό.

Το έχω τάξει, κυρίως στον εαυτό μου, αλλά και σε μερικά άτομα που μου έχουν δείξει τον δρόμο, να δημοσιεύσω την ιστορία του κομματιού αυτού του νησιού, όχι όπως γράφεται στους τουριστικούς οδηγούς, αλλά όπως την ξέρουν μερικοί παπάδες στα μέρη μας, που ταιριάζει, κατά σύμπτωση με τις περιγραφές παλαιών εγκυκλοπαιδειών και βιβλίων για τον μεσαιωνικό και τον νεώτερο ελληνισμό.

Το τοπίο αυτό, παρ' όλες τις παρεμβάσεις, παρ' όλα τα προβλήματα, δεν έχει αλλάξει τα τελευταία 50 ή 100 χρόνια. Ο τρόπος ζωής των ελάχιστων μόνιμων κατοίκων κρατάει στοιχεία του Μεσαίωνα και παλιότερων εποχών.

7 σχόλια:

  1. τα δύο βουνά στο κέντρο, Ξώμπουργο και Κουμάρος, παλιοι πυρήνες ηφαιστείων (και όλος ο γρανίτης, Βωλάξ κλπ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. έχεις υπαινιχθεί ότι θα βγάλεις τα κείμενα του Παπα-Αντώνη. Κάνε το και ας είναι σαν ανεπεξέργαστο δοκίμιο. Δεν ενδιαφέρει η λογοτεχνία, τα στοιχεία ενδιαφέρουν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. eytixos poy eidame mesa sto festibal toy dimoy exomboyrgoy kai kati poy na milaei gia to topo mas, kai milao fisika gia thn ektesi kai ta keimena poy ti synodeyan tis eygenias koymantaroy h opia ta diarkesei mexri telos aygoystoy

    fenete h tinos exakoloyuei na einai h panagia kai gia ligoys poio
    psagmenoys o xalepas

    tipote allo den exoyme na poyme tipota na anadixoyme. o dimos exomboyrgoy an kai me poli kalo programa gia fetos me poly axiologa onomata tragoydiston fenete na agnoei epidiktika ton topo tin istoria toy kai to eytrasto tiw yparxis toy.

    eskemena arage i apo ilitiotita?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ανώνυμε 12:02, δεν νομίζω ότι είναι «επίτηδες», απλά δεν υπάρχει πρωτογενές υλικό για τα μέρη μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φίδι λες πως θέλεις "να μείνει ένα κομμάτι από το χτες, όχι γιατί ήταν καλύτερο, αλλά γιατί θα είμαστε φτωχότεροι, νομίζω, χωρίς αυτό". Ταυτόχρονα βλέπεις αρκετά θετικά τις διανοίξεις δρόμων και είσαι υπέρ της εκτός σχεδίου δόμησης.
    Πώς γίνεται αυτό?
    Γιατί το δικό μου φτωχό μυαλό λέει πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να συνδιαστεί το ξεπούλημα του τόπου και ο εξεφτελισμός της αγροτικής γης με την διατήριση του τοπίου και του παραδοσιακού τρόπου ζωής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. όσο το σκέφτομαι, μου φαίνεται ότι η συνέχιση της αγροτικής δραστηριότητας είναι σχεδόν προϋπόθεση για την «επιβίωση» του νησιού σαν πραγματικό νησί και όχι σαν καταθλιπτική απομίμηση τουριστικού νησιού.

    Δυστυχώς ή ευτυχώς η Τήνος δεν γίνεται τουριστικό νησί σαν π.χ. την Πάρο (ασε την Μύκονο). Είτε λόγω βολέματος με την Παναγία, είτε λόγω ομολογουμένως «περίεργου» γούστου που δείχνουν οι ντόπιοι αρχιτέκτονες, άρχοντες κλπ.

    Αν αυτές οι «θεωρίες» είναι σωστές, πες μου εσύ πως φαντάζεσαι θα επιβιώνουν οι αγρότες της Τήνου χωρίς πρόσβαση στα χωράφια τους, εκτός αν προσφέρεσαι εσύ να σκάβεις με τα χέρια ή να κουβαλάς στην πλάτη σου σταφύλια ή ασκους μούστου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλό μου φίδι δεν χρειάζεται να τα κουβαλήσω εγώ τα σταφύλια. Θα φέρω τουρίστες απ'τη βόρεια ευρώπη για κουβαλητές. Αυτοί ψοφάνε για αγροτουρισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή