Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2009

Διάσπαση


Θυμάστε που σκάλιζα τις αρχές του διχασμού και στην Τήνο;

Διαβάζω στον Α’ τόμο του βιβλίου «Τήνος, Ιστορία και Πολιτισμός», το άρθρο του Κώστα Δανούση, «Η Τήνος στα Χρόνια της Τουρκοκρατίας», σελ. 239-240:

«Ο Φραγκίσκος Γεωργαντόπουλος (γιος μετανάστη από την Κρήτη , παρακαλώ) «την φυσικήν επιθυμίαν του να άρχη παρά να άρχεται ακολουθών», προσπάθησε να συγκεντρώσει στα χέρια του την τοπική διοίκηση, με πρώτο στόχο την εκμηδένιση της πολιτικής επιρροής της καθολικής κοινότητας (1805)… Δύο παρατάξεις άρχισαν να ανταγωνίζονται με δολοπλοκίες στην Κωνσταντινούπολη, χρησιμοποιώντας κάθε θεμιτό ή αθέμιτο μέσο και κυρίως τη δωροδοκία των Οθωμανών αξιωματούχων. Η παράταξη Παξιμάδη – Λατίνων… [και] η φατρία Γεωργαντόπουλου.

Η ένταση που ακολούθησε προκάλεσε την διάσπαση της ενιαίας Κοινότητας… [και] την όλη κατάσταση επιβάρυνε ο ρωσοτουρκικός πόλεμος που ξέσπασε στο μεταξύ (1806)…»

Ο Φραγκίσκος Γεωργαντόπουλος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το νησί και κατέληξε επιτυχημένος έμπορος στην Κωνσταντινούπολη, μέσω Μάλτας και Νάπολης. Άφησε την Κοινότητα καταχρεωμένη….

Σας θυμίζει τίποτα η Τήνος στις αρχές του 19ου αιώνα;

6 σχόλια:

  1. Ωραίες φωτογραφίες, εσύ τις βγάζεις; Τελικά έβρεξε;
    Brown eyed girl

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Βρέχει δύο μέρες συνέχεια. Βρέχει όπως τον παλιό καιρό. Για να δούμε, η ελπίδα είναι να βρέξει και τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο και τον Απρίλιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έβρεξε πολύ και «καλά». ποτιστική, την λένε εδώ αυτή την βροχή, γιατί πίνει η γή. Το λαγκάδι του Καναβά μετά την Αετοφωλιά κατέβαζε εντυπωσιακά πολύ νερό.

    Οι φωτογραφίες δεν είναι όλες δικές μου, υπάρχουν και άλλοι που συμβάλλουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Παξιμάδης ήταν ορθόδοξος. Δες εδώ: http://www.tinos.biz/thriskies.htm

    …η όλη πολιτεία του επισκόπου Tobia (1796-1809) θα πρέπει να δικαιωθεί (ίσως όχι ο τρόπος του) αν κριθεί μακρόχρονα και αντικειμενικά, αφού, ως ένα βαθμό, ήταν ο μοναδικός που μπορούσε να αντιπροσωπεύσει με τέτοιο δραστήριο τρόπο την αντίδραση των χωριανών στην προσπάθεια της εμποροαστικής τάξης της Χώρας να μονοπωλήσει τη διοίκηση του νησιού και να κανονίζει ανεξέλεγκτα τα οικονομικά της Κοινότητας. Οι αντιπρόσωποι της κυρίαρχης τάξης προσπάθησαν, με κάθε τρόπο, να δώσουν στην όλη υπόθεση ένα θρησκευτικό χρωματισμό και έτσι να απομονώσουν την αντίδραση των καθολικών. Έφτασαν στο σημείο να βεβηλώνουν καθολικές εκκλησίες, ώστε να εξαφτεί το θρησκευτικό συναίσθημα των καθολικών εναντίον της Ορθόδοξης Εκκλησίας και να συντηρείται και να αυξάνει το θρησκευτικό (οπότε και το πολιτικό) μίσος. Οι Γεωργαντόπουλοι που πρωτοστάτησαν σ’ αυτές και σε άλλες απαράδεκτες ενέργειες, πέτυχαν στο σκοπό τους, αλλά ως ένα σημείο. Πράγματι, εκείνοι που ηγήθηκαν, τελικά, στο αντίπαλο κόμμα των χωριανών δεν ήταν καθολικοί, αλλά μια ορθόδοξη οικογένεια, οι Παξιμάδηδες (ορθόδοξη οικογένεια απ’ τον Μουντάδο που πλούτισαν και προσπάθησαν να ενσωματωθούν στην άρχουσα τάξη με ένα γάμο), που είχαν μαζί τους, εκτός από τους καθολικούς, τους κατοίκων των χωριών της Οξωμεριάς, αλλά και αυτόν ακόμα τον ορθόδοξο αρχιεπίσκοπο Νεόφυτο. Ο τελευταίος, αν και η στάση του δεν ήταν ιδιαίτερα φιλική προς τους καθολικούς , τράβηξε πάνω του όλο το μένος του κόμματος των Γεωργαντοπουλέων και της φατρίας τους, οι οποίοι τον κατασυκοφάντησαν…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμε 7:25, ενδιαφέρον...

    και σήμερα το μυστικό για τις τοπικές εκλογές είναι οι καθολικοί + τα Έξω Μέρη. Γι αυτό είναι ο Πύργος και ο Πάνορμος «Ανεξάρτητη Ιστορική Κοινότητα»;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όπως έχουν εξελιχθεί πολιτικά τα πράγματα, οι Χωραϊτες δεν βγάζουν Δήμαρχο σε ενιαίο Δήμο εκτός αν μείνει ανεξάρτητος ο Πύργος-Πάνορμος. Γιατί έγινε το Μουσείο με Παπούλια, Κυβέρνηση κλπ; Ιστορική κοινότητα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή