Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2009

Σκέψεις στο λιμάνι


Συνάντησα δυο φίλους το απόγευμα. Μιλήσαμε για την πολιτική κατάσταση και την διαφθορά σε ορισμένους κύκλους, για την Τήνο και για αυτό εδώ το blog. Αρχίζοντας από το τελευταίο, επεσήμανε ο ένας ότι μάλλον έχω επιλέξει να παρουσιάζω κάποια δική μου εκδοχή της πραγματικότητας, δείχνοντας περίεργες λεπτομέρειες που δεν είναι αναγκαστικά «η» πραγματικότητα.


Ο άλλος είχε άλλες αναμνήσεις ή προσδοκίες για το λιμάνι του νησιού, αυτή την εξαιρετικά περίεργη πρώτη εντύπωση. Στην εικονική μου πραγματικότητα, φαντάζομαι το λιμάνι όπως ήταν το 1776, δύο χρόνια μετά την υπογραφή της συνθήκης του Κιουτσούκ Καϊναρτζή, το 1774, με την οποία τέλειωσε ο Ρωσσοτουρκικός πόλεμος που είχε ξεκινήσει το 1768.

Ο πόλεμος αυτός είχε δυσάρεστα επεισόδια στην Τήνο… Για αυτό τον θυμάμαι στην εικονική μου περιπλάνηση στο νησί. Με την συνθήκη του τερματισμού του πολέμου, οι Ρώσοι απέκτησαν το δικαίωμα προστασίας των ορθοδόξων στην Οθωμανική επικράτεια. Και πριν αυτό μας γεμίσει εθνική υπερηφάνεια, ο Ρώσοι είχαν τέτοιους ευσεβείς στόχους και στην Πολωνία, όπου οι αγνοί ορθόδοξοι Κοζάκοι του Ταρας Μπούλμπα μάχονταν ενάντια στους καθολικο-εβραίους Πολωνούς. Τι μου θυμίζει…


Ο Ρωσο-τουρκικός πόλεμος που εξελίχθηκε σε Ορλωφικά., ξεκίνησε στην Πολωνία. Οι αδερφοί Ορλώφ ήταν ικανοί προπαγανδιστές ρωσικών συμφερόντων με την απελευθέρωση ορθοδόξων από τον Οθωμανικό ζυγό. Τα συμφέροντα των ορθοδόξων Ελλήνων; Χμμ… Αντιπερισπασμός, μάλλον, είμαστε για να σωθεί ο στρατός της Μεγάλης Αικατερίνης της Ρωσίας από τους Τατάρους στον Δνείπερο ποταμό… Ωστόσο, ο εχθρός του εχθρού μας...

14 σχόλια:

  1. Κάθε φορά που βλέπω αυτές τις γκραβούρες, προσπαθώ να εντοπίσω κάποιο εναπομείναντα κτίριο στην σημερινή πόλη της Τήνου, αλλά μου είναι αδύνατον. Ίσος τον Άγιο Νικόλαο δεξιά, και το καμπαναριό των Ταξιαρχών αριστερά, από την δεύτερη γκραβούρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μάλλον δύσκολα θα ταυτίσεις κτίρια. Οι δύο εκκλησίες είναι όπως τις λές. Πολλές από τις σημερινές καφετέριες και κτίρια από την Παλλάδα μέχρι την καθολική αρχιεπισκοπή είναι σε παλιά κτίρια που έχουν "επισκευαστεί". Ο Φευγάτος δίπλα στον Ζυγό ήταν τέτοιο κτίριο (και οχι το μονο) που "φτιάχτηκε" την δεκαετία του '60. Το κτίριο που στεγάζει το συμβολαιογραφείο πίσω από τον Ζυγό, επίσης. Αν ο Δημος Τηνου δεν ήταν χαμένος σε αυτά που είναι χαμένος, η ανάδειξη της παλιάς, της μεσαιωνικής, πόλης θα ήταν αν όχι εύκολη, εφικτή. Στην Τήνο την έχουμε βρει με τους προσκυνητές και είμαστε ευχαριστημένοι. Για αυτό μερικοί Τηνιακοί, δεν διαφημίζουν την καταγωγή τους. Και οι καινούργιοι ίδιοκτήτες παραθεριστικών σπιτιών? Πρέπει να απολογούνται ότι δεν είναι "ταγμένοι".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τα λιμάνια αδιαμφισβήτητα είναι ανέκαθεν ένας ήμερος και ήρεμος τόπος προσπέλασης φίλων και εχθρών.

    Συνεπώς τα χρησιμοποιούν όλοι αδιακρίτως.

    Τότε και για πολύ μικρό διάστημα είχαν πάρει τα πάνω τους οι Ρώσοι και κυριαρχούσαν (βλ. εμπόριο) στις ελληνικές θάλλασες (και λιμάνια).

    Το προηγούμενο και μεγαλύτερο (κράτησε αιώνες) στα πάνω τους ήταν οι Φράγκοι, που κι αυτοί θέλοντας να προστατέψουν τους Αγίους Τόπους, κατέστρεψαν τέσσερις φορές ότι βρήκαν στο πέρασμα τους μέχρι εκεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Απόψε ελιναι η ομιλία για τα λιμάνια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγνώμη, αλλά αηδίασα απο τα δελτία τύπου των κρατούντων στην άλλη τηνιακή ιστοσελίδα.

    Ο ένας δε εξ αυτών, έχει ξεχάσει παντελώς ή μάλλον χρησιμοποιεί, την θέση και τον θεσμικό ρόλο που κατέχει, για να μην χάσει χρόνο αν τύχει και του κάνει το χατήρι ο Καραμανλής.

    Αίσχος !!!!!! και ΝΤΡΟΠΗ για όλους μας !!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλημέρα απο ΝΖ...Στην συζήτηση δεν μπορώ να συμμετέχω οπότε απλά θα παρακολουθώ...
    καλό Σ/Κ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. προφανώς το λιμάνι και τα ορλωφικά είναι αφετηρίες για άλλα θέματα. Τα μεν ορλωφικά, είναι περίπου ιστορία, άσχετα αν η "Ιστορία του Ελληνικού Εθνους" της Εκδοτικής Αθηνών πληγώνει τα αισθήματα όσων επιθυμούν κάποια ιδιωτική εκδοχή.

    Όσο για το λιμάνι... Δεν γνωρίζω να υπάχει ομιλία για τα λιμάνια ανώνυμε 9.55, αλλά αν πεις το θέμα, ευχαρίστως να το αναπτύξω εδώ ή όπου αλλού θες.

    Όσο για τους Ρώσους και τους Φράγκους: Υπάρχει ένα κλασσικό πιά βιβλίο, τα συμπεράσματά του, μάλλον όχι ευνοϊκά για μας, είναι του Samuel P. Huntington και έχει τίτλο The Clash of Civilizations. Μας κατατάσσει όχι με την Δύση, αλλά με την Ανατολή. Βέβαια, αυτό είναι μικροσκοπικό συμπέρασμα στην όλη επιχειρηματολογία του. Μπορείτε να βρείτε 2-3 συμπεράσματα μέσω google ή άλλης μηχανής αναζήτησης.

    Θα είχε ενδιαφέρον μια απεικόνιση από αρχιτέκτονα της σημερινής Χώρας σε ίχνη παλαιότερων εκδοχών. Τουλάχιστον να μην ξεχαστούν ορισμένα προηγούμενα ίχνη

    Ανώνυμε 10.08, περί ορέξεως και χρωμάτων...

    Artanis, καλή σου μέρα.

    Να βάλω κανένα πολιτκό να ασχοληθούμε με την αυτοδυναμία η μη του όποιου κόμματος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ωραίο αυτό με τους Φράγκους, ανώνυμε 9.41, αλλά απο ιστορία χρειάζεσαι βοήθεια.

    Μέχρι το 1204, ο χώρος που σήμερα λές "Ελλάδα" ήταν η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Οι Αυτοκράτορες ήταν Ρωμαίοι, Σύριοι, Αλβανοί, Μικρασιάτες. Δεν ξέρω κανέναν από το Θέμα της Ελλάδας ή των Νησιών. Οι Κομνηνοί ήταν π.χ. από την Θράκη. Τώρα, τι ήταν...

    Οι "Φράγκοι" μπήκαν στην Πόλη περίπου με πρόσκληση από κάποιον προδότη η άδερφοκτόνο αυτοκράτορα. Δεν λέω "Βυζαντινό" γιατί αυτή η λέξη δεν υπήρχε το 1204.

    Η Τήνος και οι Κυκλάδες από τον 6ο ή 7ο αιώνα μέχρι και το 1204 ήταν έρμαια των πειρατών, κυρίως Σαρακηνών, με κικρά διαλείμματα όπως επί Νικηφόρου Φωκά. Νομίζω ότι επί εικονομαχίας, οι Τηνιακοί συμμετείχαν σε εκστρατεία κατά της Πόλης.

    Οι Φράγκοι που νομίζεις ότι καταπίεζαν τους προγόνους σου (αν ήταν τότε στην Τήνο και όχι κάπου αλλού, το πιθανότερο), συνέχισαν τις φεουδαρχικές πρακτικές της προηγούμενης Ρωμαϊκής κατάστασης, με λιγότερους φόρους, αν πιστέψεις τα γραπτά της εποχής. Η δύναμη της "Φραγκικης" κατοχής που αναφέρεις ήταν 20 στρατιώτες. Οι πρόγονοί σου νόμιζαν ότι ήταν ...Βενετοί, και οι Βενετοί δήλωναν για μεγάλο διάστημα "Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία". Αυτά στην Τήνο. Στην Κρήτη, η σχέση με τους Βενετούς ήταν πολύ πιο δύσκολη.

    Οι πρόγονοί σου, οι ...Τηνιοβενετοί, κουράστηκαν με τους συνεχείς πολέμους με τους Τούρκους και οι 20 στρατιώτες και οι όσες Ιταλικές οικογένειες έφυγαν ή χάθηκαν στα χωριά και μετά έφυγαν, μεταξύ 1715 και 1800.

    Υπάρχουν ιστορικά ντοκουμέντα, δημοσιευμένα κλπ, ότι στα Ορλωφικά κατι αλβανοί ή αρβανίτες βιαιοπράγησαν στο νησί (και για την ακρίβεια, επιλεκτικά... Δεν πιστεύω ότι οι Βενετοί φεουδάρχες ήταν άγγελοι, αλλά για να χρειάζονται μόνο 20 στρατιώτες σε νησί με 10 ή 20.000 κόσμο, κάτι λέει.

    Εξ άλλου μάλλον καταφύγιο ήταν η Τήνος, παρά κολαστήριο. Τώρα ποιοί προτιμούσαν τους Τούρκους από τους Βενετούς μάλλον το ξέρεις αλλά ντρέπεσαι να μας πεις.

    Δεν μπορώ να σου κάνω τεστ DNA να σου πω από που κατάγεσαι, αλλά σίγουρα η γνωση σου της ιστορίας χρειάζεται βελτίωση. Μην φοβάσαι, δεν πρόκειται να σε παραπέμψω σα αρχεία καθολικών, αλλά για διάβασε την Ιστορία του Ελληνικού Εθνους της Εκδοτικής Αθηνών... Αν έχεις μείνει στον Παπαρρηγόπουλο, έχει πιστοποιηθεί ως ανακριβής σε πολλά.

    Βέβαια έχεις ακούσει πολλές ιστορίες για τα βασανιστήρια και την καταπίεση των καθολικών (και των εβραίων) κατά των ορθοδόξων, αλλά πέρα από φορολογική καταπίεση δεν έχω ακούσει κάτι. Το νεοελληνικό κράτος έμαθε από όλα αυτά για αυτό δεν μας ενοχλεί καθόλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Προσπαθείς, το παλεύεις, αλλά δύσκολα πείθεις.

    Όταν έχεις το κουβέρνο στα χέρια σου ή 20 είναι ή 1000 το ίδιο κάνει . Πολλές φορές φτάνει κι ένας, αρκεί να έχει υπομονή να διαμορφώσει το ΕΔΑΦΟΣ.

    Όσο για τις ιστορικές αναλύσεις σου και εμβάθυνση αν είχα χρόνο να ασχοληθώ θα σούφερνα πολύ περισσότερα απ αυτά που εσύ νομίζεις οτι έχεις στη διάθεση σου.

    Δυστυχώς και η ιστορία βρίσκεται σε εκατέρωθεν διατεταγμένη υπηρεσία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμε, υπόσχεσαι, τάζεις και απειλείς να φέρεις στοιχεία. Για ποιό πράγμα; Ότι τα Ορλωφικά ήταν μέρος της εξωτερικής πολτικής της Ρωσίας; Ότι η Τήνος μεταξύ 1760 και 1824 είδε βία; Ότι σου λένε παραμύθια κάθε χρόνο στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου; Ότι ο Ιουστινιανός ήταν ελληναράς; Ότι η λέξη Βυζάντιο είναι του 190υ αιώνα; Ότι οοι Μεγάλες Δυνάμεις είχαν συμφέροντα και μας έφτιαξαν ή μας χάλασαν;

    Τι από τα παραπάνω;

    Μάλλον άλλο σε ενοχλεί αλλά ντρέπεσαι να το πεις. Μην ντρέπεσαι, εκφράσου ελεύθερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μάλλον διαβάζεις, όπως σ εμάθαν .

    Ναι δέχομαι οτι στα Ορλωφικά ασκήθηκε βάναυση βία.
    Όπως και οτι η λέξη βυζάντιο είναι εφεύρεση των νεώτερων χρόνων.

    Γράψε όμως κάτι για τους Παραδείσους στη Δύση, πριν το 1760 ή διάκρινε μου τις κατηγορίες των Φράγκων,τους καλούς ή τους κακούς .

    Και θέλω να μου πείς τι είναι αυτό που διέκρινες οτι μ ενοχλεί. Να το εξομολογηθώ σε κανένα ορθόδοξο παπά κι αν δεν μου φύγει να παώ σε κανένα καθολικό .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Δεν απαντάς. Σε φοβίζει το ψέμα που ξερεις σέρνεται πίσω από αυτό με το οποίο έχεις χτίσει την ψευδαίσθηση του κόσμου σου. Φοβάσαι να δεις την αλήθεια. Φοβάσαι το ψέμα του 20ου και του 19ου αιώνα και για άλλοθι επικαλείσαι τον 11ο ή τον 15ο

    Η Ιστορία της Τήνου. Γιατί δεν οργανώνεις ένα συνέδριο, με διεθνείς ομιλητές; Θα το ευχαριστηθείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ως διεθνής ομιλητής θα μετάσχεις ;
    Αν δεν έχω τη συμμετοχή σου, δεν μπορώ να κάνω τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή