Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2009

Juniperus phoenicia


Οι φίδες δεν είναι σπάνια δέντρα, απεναντίας… Στα ελληνικά βουνά, στην Αττική, στην Εύβοια και αλλού υπάρχουν σε αφθονία, και επειδή δεν αρέσει πολύ στα κατσίκια, γενικά επιβιώνει καλύτερα από το πουρνάρι.

Το λατινικό όνομα της φίδας, ή θίδας, ή βένιου (στην Ύδρα), ή «αγριοκυπάρισσου», ή «κέδρου», είναι Juniperus Phoenicia, Άρκευθος η φοινικική. Υπάρχουν πολλών ειδών άρκευθοι, στον Ελλαδικό χώρο, ξέρω τουλάχιστον την Phoenicia (σχεδόν παντού), την J. Oxycedrus και την παραλλαγή J. Oxycedrus Macrocarpa στην Πάρο, Νάξο, την Δονούσα, την Παλαιοχώρα Χανίων, και στα παράλια της Δυτικής Αττικής (Βραυρώνα, Πόρτο Ράφτη, Λιά κλπ) και τουλάχιστον δύο πικιλίες στην Πίνδο και βόρεια. Στον κόσμο υπάρχουν πολλές δεκάδες ποικιλίες. Στο διαδίκτυο υπάρχουν άφθονες πληροφορίες, ενδεικτικά στο http://www.conifers.org/cu/ju/phoenicea.htm , http://www.juniperus.org, http://www.west-crete.com/flowers/juniperus_oxycedrus_macrocarpa.htm κλπ.

Στην Τήνο, πρέπει κάποτε να είχε πολλές φίδες, γιατί η γιαγιά μου μου έλεγε ότι από φίδες έκανα «τράβες», δοκάρια που κρατούσαν τις σχιστολιθικές πλάκες του ταβανιού. Η τελευταία «μεγάλη» φίδα ήταν μέχρι πριν 2-3 χρόνια στην Ξινάρα, αλλά για ακατανόητους λόγους την …έκοψαν. Μικρές φίδες, όσες επέζησαν από διαδοχικές πυρκαγιές έχει αυτοφυείς προς τον Μαρλά, πάνω από τον υποσταθμό της ΔΕΗ. Όπως παραπονιέται ο φίλος μου ο pathfinder, που μου έστειλε και τις φωτογραφίες, θα έπρεπε το δασύλλιο αυτό να προστατευθεί από την ευγενή πυρομανή και λατομική δραστηριότητα…


J. Phoenicia υπάρχουν επίσης κοντά στην Καλλονή, την Αετοφωλιά, τον Λεντάδο, τον Λιμοκό και την Βαθειά Λίμνο, φυτεμένες από σπόρο, από μένα και από φίλους, που τους έφτιαξα μικρά δεντράκια. Η πιο μεγάλη έχει 2-3 μέτρα ύψος και είναι 20 ετών, με κορμό που έχει 10-15 cm διάμετρο. Στην Ξινάρα, η διάμετρος του κορμού ήταν 30-40 cm, και χωρίς να ξέρω την ιστορία του, το δέντρο αυτό πρέπει να ήταν «αυτόχθον».


Η Τήνος έχει επίσης καμιά δεκαριά J. Oxycedrus macrocarpa, από σπόρια που κουβάλησα από την Παλαιοχώρα και την Δονούσα. Οι άρκευθοι πολλαπλασιάζονται σχετικά εύκολα, από σπόρο ή μοσχεύματα, αλλά α-ρ-γ-ο-ύ-ν να μεγαλώσουν, γι αυτό το ξύλο τους είναι τόσο σκληρό και ανθεκτικό. Τα μοσχεύματα ξεχάστε τα, θέλουν θερμαινόμενο τραπέζι πολλαπλασιασμού και υδρονέφωση με μυκητοκτόνα κλπ. Τα σπόρια είναι πιο απλά.


Από τώρα μέχρι τον Δεκέμβριο, μαζέψτε σκούρους καφε-μαύρους καρπούς. Είναι ώριμοι αν είναι μαλακοί. Συχνά έχουν ασπρίλες επάνω τους σαν μούχλα ή άλλη φυτική ασθένεια, δεν πειράζει. Προσωπικά, τους μουλιάζω σε νερό με 1/10 ξύδι, αφού τους λιώσω λίγο με το δάχτυλο. Το ξύδι διευκολύνει το ξεκαθάρισμα του σπόρου και ίσως του δίνει την ψευδαίσθηση ότι είναι σε στομάχι πουλιού, μπας και φυτρώσει αργότερα πιο εύκολα. Μετά 5-6 ώρες μούλιασμα, ξεπλένω τον πολτό και με υπομονή ξεχωρίζω τα σποράκια που είναι 2-3 τριγωνικά, σκληρά σποράκια ανά καρπό. Τα παρκάρω στο ψυγείο, στον χώρο με τα φρούτα, σε βρεγμένο περλίτη ή βρεγμένη χάρτινη πετσέτα κουζίνας, σε ένα τάπερ ή μία νάϋλον σακούλα. Τον Μάρτιο τα φυτεύω σε πρασιά από τύρφη, κατά προτίμηση σε θερμοκήπιο, ειδεμή σε μέρος με ήλιο, αλλά με την τύρφη να είναι βασικά συνέχεια υγρή. Με τις πρώτες ζέστες του Μαΐου, τα μικρά φυτά σκάνε σαν μύτες γκαζόν, με δύο μικρά φυλλαράκια. Όταν το φυτό έχει ύψος 2-3 πόντους (και ρίζα 5-6), και με την τύρφη καλά βρεγμένη, τα βγάζω και τα μεταφυτεύω σε γλάστρες. Δύο χρόνια αργότερα, εάν όλα πάνε καλά, το φυτό είναι 15-30 cm και έτοιμο για μεταφύτευση. 5 χρόνια αργότερα είναι θάμνο μικρός. 20 χρόνια αργότερα είναι μικρό δέντρο, αλλά στα 7-9 χρόνια κάνει σπόρια. Λίγη στατιστική: 100 μικροί καρποί, 150-200 σποράκια, τα μισά από αυτά «καλά», πες 100, από αυτά θα φυτρώσουν τα 20-30, και θα επιζήσουν σε τελική μεταφύτευση 4-5.

Με αλλά λόγια, ένας άνθρωπος, σε μια ζωή με πολλή τρέλα, δεν φτάνει για να επανορθώσει μία πυρκαγιά… Πηγαίνετε στον Μαρλά, ή στην Πεντέλη και μαζέψτε σπόρια. ΜΗΝ ξεριζώσετε μικρά φυτά, όσο βαθειά και αν τα σκάψετε, θα καταστραφεί η ρίζα και δεν θα πιάσουν… Αγαπάτε το δάσος, συντηρεί πουλιά, σαύρες, φίδια, γεράκια κλπ. Ευχαριστώ τον pathfinder για τις φωτό και την υπενθύμιση.

16 σχόλια:

  1. Είχε και στη Σίφνο αλλά τους καίγανε στα καμίνια για τα τσουκάλια. Τελείωσαν οι κέδροι, τελείωσαν και τα τσουκάλια. Ο άνθρωπος μόνος του πριονίζει το κλαδί του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προς Αθήνα, 13 Οκτωβρίου 2009
    τον προσωρινό Πρόεδρο
    της Βουλής των Ελλήνων
    Κύριε Πρόεδρε,
    Σύμφωνα με τον κανονισμό της Βουλής (άρθρο 3, παρ.2 ) οι εκλεγέντες βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου κατά τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009, υποχρεούνται να δώσουν όρκο που ορίζεται από το άρθρο 59 του Συντάγματος.
    Είναι γνωστή η θέση του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς για την ανάγκη διαχωρισμού εκκλησίας - κράτους και την απόσυρση νόμων και πρακτικών, που εμποδίζουν την θεμελιώδη διάταξη του Συντάγματος περί ανεξιθρησκίας. Θεωρούμε ότι ο τύπος του όρκου που έχει καθιερωθεί παραβιάζει το συνταγματικό πρόσταγμα της ανεξιθρησκίας που κατοχυρώνεται από το άρθρο 13 του Συντάγματος καθώς και το άρθρο 9 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων και θεμελιωδών ελευθεριών, που κατοχυρώνει το δικαίωμα των ανθρώπων στην ελευθερία των θρησκευτικών τους πεποιθήσεων.
    Εμείς ως εκλεγμένοι εκπρόσωποι του ελληνικού λαού, θεωρούμε ότι εκπροσωπούμε Έλληνες πολίτες όλων των θρησκειών και δογμάτων, πολίτες που είναι άθεοι, αλλά και πολίτες που αρνούνται να δηλώσουν τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις.
    Κατόπιν τούτων σας γνωρίζουμε ότι οι βουλευτές του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς προτιθέμεθα να δώσουμε στη Βουλή τον παρακάτω όρκο,
    «Ορκίζομαι στην τιμή και την συνείδησή μου να είμαι πιστός στην Πατρίδα και το δημοκρατικό πολίτευμα, να υπακούω στο Σύνταγμα και τους νόμους και να εκπληρώνω ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου».
    Με εκτίμηση
    Αλέξης Τσίπρας
    Πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας Ριζοσπαστικής Αριστεράς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μπράβο δύναμη η ΟΦΙΟΥΣΣΑ μέχρι ο Τσίπρας την διαβάζει και την ενημερώνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο καρπός του γιουνίπερου δίνει την μυρουδιά και γεύση στο τζιν,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Στην Χώρα δεν θα ψηφίσουν ποτέ Τσίπρα. Αγιατο΄λα Χομέινι προτιμούν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμε 7.58, μην ξεχνάς πιός είχε την ''οφιούσσα'' μέχρι που την έκλεισε.Στις προεκλογικές περιόδους έβγαζε πάντα το αληθινό του πρόσωπο.
    Ευτυχώς που βρέθηκε και ο αμμοδύτης και διατηρεί το όνομα έστω και σε μπλόκ.
    Ευτυχώς βέβαια που και ο δημιουργός της (καλό παιδί και καλός δικηγόρος)του έδωσε το δικαίωμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Για παράδοση τις έχουν τις ορκομωσίες με κερια και λιβάνια, αλλά είναι λίγο αναχρονιστικές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Στην Καρπαθο τους λεμε Ασκελινους και εχουμε παρα πολλους σε πολλες περιοχες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Το ποστ πάει για αντιγραφή οσονούπω...Κάποια στιγμή θα γυρίσω Ελλάδα, πού θα πάει, θα μου είναι χρήσιμο...Προς το παρόν, ιπποκάστανα...Από τα 200 που έσπειρα φέτος, εδώ, φύτρωσαν τα 5, καλά είναι:)
    Του χρόνου ακόμα καλύτερα...
    Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ομορφιά απο το πράσινο δάσος :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αρ. Πρωτ. 4092/09
    Αθήνα, 24/9/2009
    Προς
    Το πλήρωμα της Καθολικής Εκκλησίας της Ελλάδος,
    Αγαπητοί μας,
    την Κυριακή 4 Οκτωβρίου ο κάθε Έλληνας πολίτης καλείται να ασκήσει το συνταγματικό του δικαίωμα και να εκλέξει την Κυβέρνηση η οποία θα κυβερνήσει την Πατρίδα μας για μία τετραετία. Είναι ένα δικαίωμα και ιερό καθήκον το οποίο κάθε πολίτης που αγαπά την Πατρίδα του οφείλει με ευσυνειδησία να ασκήσει. Είναι η στιγμή της ευθύνης του λαού, ο οποίος μέσα σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα καλείται να επιλέξει τους εκπροσώπους του για να τους αναθέσει την τύχη της Πατρίδας του.
    Ως Έλληνες Χριστιανοί Καθολικοί έχουμε καθήκον, «αποδίδοντας τα του Θεού τω Θεώ και τα του Καίσαρος τω Καίσαρι» να συμμετέχουμε στην πολιτική ζωή της Χώρας εμπνεόμενοι και καθοδηγούμενοι από τις ευαγγελικές αξίες που μας βοηθούν στην πιστότητα μας στο Θεό, στην υπηρεσία της αλήθειας και στην αγάπη μας προς τον πλησίον. Η Εκκλησία, η οποία λόγω της αποστολής της και της αρμοδιότητας της δεν συγχέεται με την πολιτική κοινότητα, ούτε είναι δεμένη με κανένα πολιτικό ή οικονομικό σύστημα, είναι ταυτόχρονα σημείο και εγγύηση του υπερβατικού και πνευματικού χαρακτήρα του ανθρώπου.
    Η προσφορά των Καθολικών πιστών στην πολιτική ζωή συνίσταται στη δέσμευσή τους να συμβάλλουν στην οικοδόμηση και όχι στην κατεδάφιση, στην πρόοδο και όχι στην οπισθοδρόμηση, στην ενότητα και όχι στο διχασμό ανάμεσα στους πολίτες. Αυτή η συμμετοχή στη δημοκρατική ζωή της Χώρας μας θα συμβάλει τα μέγιστα, κάθε φορά που επιλέγουμε με την ψήφο μας τόσο τα προγράμματα διακυβέρνησης, όσο και τους υποψηφίους που προτίθενται:
    - Να σεβαστούν τον ιερό θεσμό της οικογένειας, ώστε να διατηρηθεί ως υγιές βασικό κύτταρο της ανθρώπινης κοινωνίας και να μην νομοθετούν ενάντια στις ηθικές και ευαγγελικές αρχές.
    - Να σέβονται και να εξασφαλίζουν ανθρώπινη συμπεριφορά και νομοθετική εγγύηση παραμονής και εργασίας στους μετανάστες αδελφούς μας που επιλέγουν να ζήσουν νόμιμα στην πατρίδα μας, αναζητώντας την επιβίωση τους μέσα σε ένα Κράτος που εξασφαλίζει τις ηθικές αξίες και τον πολιτισμό της αγάπης.
    - Να εξασφαλίσουν στην Καθολική Εκκλησία της Ελλάδος το αυτονόητο: την ισοπολιτεία και την αναγνώριση της νομικής προσωπικότητας των κατά το Κανονικό Δίκαιο θεσμών της, όπως εξασφαλίζεται σε όλα τα Κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Να δοθεί δηλαδή και στους Έλληνες Καθολικούς πολίτες αυτό, που πολύ σωστά κατά τη γνώμη μας, ζητά η Πατρίδα μας για το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Ορθόδοξη Εκκλησία της Τουρκίας.
    Ζητείστε από τους υποψηφίους, αν είναι διατεθειμένοι να προωθήσουν θετικά την επίλυση ειδικά αυτού του σοβαρού προβλήματος, που απασχολεί τόσα χρόνια την Καθολική Εκκλησία της Ελλάδος.
    Αν ναι, τότε επιλέξτε εκείνους που, κατά τη συνείδησή σας, είναι έτοιμοι από τις 5 Οκτωβρίου 2009, βασισμένοι στις ευαγγελικές αρχές και στο δημοκρατικό πνεύμα, να μην κάνουν διαχωρισμό δογμάτων, χρωμάτων και κομμάτων, αλλά να εξασφαλίσουν σε όλους τους Έλληνες ίσα πολιτικά και θρησκευτικά δικαιώματα.
    Για την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Καθολικής Εκκλησίας της Ελλάδος.
    Ο Πρόεδρος
    + Φραγκίσκος
    Επίσκοπος Σύρου, Θήρας και Κρήτης
    Ο Γραμματέας
    + Νικόλαος
    Αρχιεπίσκοπος Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου και Χίου
    Μητροπολίτης παντός Αιγαίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. "το αυτονόητο: την ισοπολιτεία"

    Η ισοπολιτεία είναι αυτονόητη σε πολιτισμένες χώρες... εδώ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μα αφού βγήκε ;
    Πάλι τα ίδια ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Κράτα μου και εμένα λίγους σπόρους αμμοδύτη, να βοηθήσω και εγώ στην αναδάσωσή τους στην Τήνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΥΓΧΥΣΗ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ.ΣΤΟΝ ΔΙΟΔΩΤΟ ΣΙΚΕΛΙΩΤΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΑΟΡΑΤΟΣ,ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΑΒΟΡΑΤΟΣ[ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ F ΔΙΓΑΜΑ]ΕΙΝΑΙ Ο JUNIPERUS EXELSA.O KEΔΡOΣ THΣ ΓΑΥΔΟΥ,ΝΑΞΟΥ ΚΩ,ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΚΛΠ ΕΙΝΑΙ JUNIPERUS PHOENICEA

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Άλλο ο Κέδρος και άλλο ο Ασκελινος,στην Κάρπαθο έχουμε χιλιάδες ασκελινους,είναι κατάλληλο για λύρες! !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ο πρώτος σχολιαστής σεν πρέπει να έχει ιδιαίτερη γνώση για την Σίφνο, οι φίδες εχρησιμοποιούντο κυρίως στα ασβεστοκάμινα και μια εποχή είχαν πράγματι λιγοστεύσει. Σήμερα όμως η Σίφνος είναι γεμάτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή