Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2009

Παράθυρο στον χρόνο

Κάποιος φίλος ανώνυμος σχολίασε τα Μοναστήρια ως το χωριό με τους καθρέπτες ενθυμούμενος προφανώς την εκδήλωση που είχε γίνει πριν τρία καλοκαίρια.


Όμως τα Μοναστήρια ήταν κάτι πολύ παραπάνω. Ήταν ένα χωριό που έσφυζε από ζωή, είχε κόσμο στα σοκάκια του, παιδιά στις αυλές των σπιτιών του και η καμπάνα της εκκλησίας ηχούσε τις Κυριακές καλώντας τον κόσμο για τη λειτουργία. Και τώρα τι έχει απομείνει;


Χαλάσματα και ερημιά τριγύρω από το μόνο που μένει όρθιο και συνεχίζει να δέχεται κόσμο : η εκκλησία του Αγ. Ιωσήφ. Κι αυτό χάρη στην προσπάθεια των ανθρώπων να μην αφήσουν την εκκλησία να καταρρεύσει κι αυτή.


Και αρχίζω να αναρωτιέμαι πως έφτασε αυτό το χωριό σε τέτοια κατάσταση; Γιατί το εγκατέλειψαν στην τύχη του; Δεν υπήρχαν κληρονόμοι ή δικαιούχοι να αναστηλώσουν τα σπίτια; Το χωριό αυτό δεν είναι ούτε μακριά από τα υπόλοιπα, ούτε μη προσβάσιμο από δρόμο.


Άραγε αυτή είναι η μοίρα και των υπόλοιπων χωριών? Σε λίγα χρόνια, 50-70, ίσως και πολύ λιγότερα, αυτό θα αντικρύζουμε; ‘Οχι εμείς οι ίδιοι, αλλά τα παιδιά και τα εγγόνια μας;

27 σχόλια:

  1. Πολύ φοβαμαι ότι τα περισσότερα από τα χωριά της Τήνου σε 20 χρονια θα είναι χωρίς κατοίκους, ή θα κατοικούνται από Γάλλους, Γερμανούς, Εγγλέζους.

    Δυστυχώς οι τηνιακοί, χωριανοί και "πρωτευουσιάνοι", δεν διακατέχονται από το αισθημα της αποκέντρωσης κι ετσι οι μεν θέλουν πάση θυσια να ζησουν στην Χωρα (με το πρόσχημα ότι είναι κοντά στις δουλειές τους), ενω οι δε θεωρούν τους εαυτους των καθαρους αστους, γεννημα θρεμα πολης(αν τους ρωτησεις από που είσαι θα σου πουνε με καμαρι απο τη Χωρα, λες και ειναι το Παρισι. Αλλα δεν σου λένε από ποιο χωριό κατέβηκε ο μπαμπας κι η μανα του για να ζησει στη Χωρα).
    Οι χωραιτες πρωην χωριατες, δεν ξεχνουν το χωριο τους, ή το χωριό των πατερων τους τέλος πάντων, αλλά δίνουν το παρών, στολίζουν με την παρουσία τους τις διαφορες εκδηλώσεις που λαμβάνουν χωρα στο χωριό και απαιτούν να γίνονται όλα όπως παλιά. Και αν δεν τους κάνεις τα χατίρια τότε φωνάζουν πιο πολύ κι από τους ντόπιους.

    Αλλά επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχια. Το να μένεις 20 λεπτά δρόμο από τη Χωρα δεν είναι μακρυα. Εξάλλου και η Χωρα το χειμώνα πιο χωριο κι από χωριό είναι. Κανένα δεν βλεπεις στο δρόμο μετά τις εξι, που χει πέσει ο ήλιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όταν καταλάβουμε τι έργα τέχνης πετάμε θα είναι αργά. Μόνο τα Μοναστήρια; Όλοι οι παλιοί οικισμοί και οι αγροικίες; Όπως λέει ο ανώνυμος 12 00 ντρεπόμαστε για το παρελθόν μας και θέλουμε διαμερίσματα σε πολυκατοικίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μα και όλα αυτά που βρίσκουν οι αρχαιολόγοι...κάπως έτσι ξεκίνησαν. Όλα στη ζωή κάνουν τον κύκλο τους...και όλα αλλάζουν διαρκώς. Οι άνθρωποι, οι κοινωνίες, οι πόλεις, οι τόποι.

    Είχα πάει στα Μοναστήρια πριν αρκετά χρόνια (πριν γίνει άσφαλτος ο δρόμος από το Κρόκο) και μου είχε δώσει την εντύπωση ότι είχε εγκαταλειφθεί μαζικά. Δεν μου έδωσε την εντύπωση ότι είχε ρημάξει σταδιακά.

    Γνωρίζει άραγε κανείς πότε ακριβώς εγκαταλείφθηκε εντελώς και που οφείλεται η ονομασια του?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Άκουσα ότι πουλήθηκαν τα περισσότερα σπίτια στο χωριό αυτό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΟΣΟΙ ΔΕΝ ΨΗΦΙΣΑΝ ΕΠΕΙΔΗ ΤΟ ΣΥΣΗΤΜΑ ΗΤΑΝ ΚΑΤΩ, ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΟΥΛΕΥΕΙ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΛΠΕ¦ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 7 ΚΑΙ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 8 ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ. ΟΧΙ ΣΤΗ ΝΟΘΕΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όχι, δεν θα γίνει αυτό, αλλά, ακριβώς το αντίθετο:
    θα έχει γίνει τόσο αφόρητη η ζωή στην πόλη που θα φύγουμε πάλι για πίσω.
    Ή θα έχουμε διωχθεί, άμεσα ή έμμεσα αππο την πόλη για κάποιον λόγο...

    Ευσεβείς πόθοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "ετεροτοπία"

    φοβερό ποστ, το ψάχνουν συνέχεια

    @αλλενάκι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τα χωριά μας δεν φτιάχτηκαν από ρομαντικούς που κουράστηκαν στο στρίμωγμα της πόλης. Φτιάχτηκαν από φτωχούς ανθρώπους που προσπαθούσαν να επιβιώσουν. Από τα χωριά ξεικινήσαμε οι παλαιότεροι. Μην αφήσουμε ύπουλους γραφειοκράτες να τα μηδενίσουν και να τα γκρεμίσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σήμερα γίνεται κάτι διαφορετικό. Ο κόσμος κάνει άλλο από αυτό που του λένε οι πουλημένοι στα κανάλια. Σήμερα κερδίζει η Δημοκρατία και η αυρόρμητη λαϊκή βούληση. Και μαζί οι μπλόγκερς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. http://bostopel.blogspot.com/2009/11/blog-post_29.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Eidiká ta katholika hwria ehoun erhmwsei giati ólo to systima entharrinei ta orthodoxa. Koita toys hartes. Ta katholika eínai mavri trypa ston harti. Ligo me ta politistika sta Loutra. Gia zwa mas exoune.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑΣ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 9:30

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. anonyme 8:26, eisai provokatoras?? ta katholika xwria xanoun ton kosmo kai thn "aiglh" tous giati oi afentades mas einai erhmwmwnoi sto kefali...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Τα καθολικά χωριά έχουν ερημώσει γιατί η γεωργική οικονομία στην οποία στηρίζονται ανήκει στο Μεσαίωνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μην κανετε διαχωρισμο σε καθολικα και ορθοδοξα χωρια. Τα περισσοτερα χωρια της Τηνου καθολικα ειναι, οποτε το προβλημα αφορα περισσοτερο αυτα.

    Επιπλεον εγω δεν ανησυχω μονο για τα χωρια, καθολικα ή ορθοδοξα. Το προβλημα ειναι εντονο και αφορα την Τηνο. Κοιταξτε την τελευταια απογραφη. Η Τηνος χανει πληθυσμο..

    Αλλα μιας και το φερε η κουβεντα, ας παρουμε τον Τριανταρο ορθοδοξο χωριο, ποσοι ειναι οι ντόπιοι? Όλοι ξενοι εχουν τα σπιτια. Ας παρουμε τον Τριποταμο ποσα σπιτια κατοικουνται? Στο ΜΑρλα? Στον πυργο που καποτε ειχε χιλιες και ψυχες?

    Συμφωνω οτι τα καθολικα χωρια ειναι μαυρη τρυπα, συμφωνω οτι μερικοι προσπαθουν να αποκρυψουν στους τουριστες το καθολικο στοιχειο του νησιου και λυπαμαι. Αλλα επειδη πιστευω στην Παναγια αυτή θα τους βολεψ΄

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ίσως αν καταργηθούν οι πελατειακές σχέσεις στην Τήνο θα ορθοποδήσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Αγαπητοί ανώνυμοι και ψευδώνυμοι,

    τείνω να συμφωνήσω με μερικούς από εσάς και διαφωνώ και με αρκετούς, αλλά πιο κοντά στις απόψεις μου, έρχονται οι ανώνυμοι 12:00, 10:03 και ο φίλος όφιος.

    Δεν έχει σημασία η θρησκευτική πεποίθηση ή το επάγγελμα των κατοίκων αλλά η εγκατάλειψη πατρογονικών εστιών,η εξαφάνιση και ο μαρασμός θεσμών όπως ένα χωριό σαν σύνολο και σαν κοινότητα είναι γεγονός και το βλέπουμε να συμβαίνει γύρω μας.

    Τα περισσότερα χωριά χρονολογούνται 200 με 300 χρόνια πριν και η αλλαγή που περνάνε τώρα δεν είναι μέρος ενός κύκλου, όπως αναφέρει ο ανώνυμος 1:52. Είναι ηθελημένη άρνηση του παρελθόντος μας.

    Δεν κατανοώ τους ανθρώπους που απαρνούνται μέρη που έζησαν οι προγόνοι τους για τόσα πολλά χρόνια(η έννοια της ιδιαίτερης πατρίδας και της οικογένειας μαζεμένης που χάθηκε;) για το κυνήγι μιας χίμαιρας, ενός καλύτερου αύριο, που πολύ φοβάμαι ότι η πρωτεύουσα (η Αθήνα και κατά πολύ αργότερα η Χώρα) δεν θα τους το παρέχει πια. Ο συνωστισμός τόσων ανθρώπων σε τόσο μικρή περιοχή είναι κάτι που θυμίζει πείραμα τρωκτικών σε εργαστήριο. Μήπως αποτελούμε μέρος του πειράματος? Πότε θα αλληλοφαγωθούν τα θηρία? Και μήπως το έχουμε προκαλέσει μόνοι μας όλο αυτό?

    Πάντως γιατί ερημώθηκαν τα Μοναστήρια δεν μάθαμε τελικά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Μπορεί η μεσαιωνική γεωργία να πέθανε σαν τρόπος επιβίωσης, αλλά το μεσαιωνικό αγροτικό τοπίο και η μεσαιωνική αρχιτεκτονική θα ήταν χρυσορυχείο αν οι Τοπικοί Άρχοντες είχαν λίγο μυαλουδάκι. Τι θέλει ο επισκέπτης; Ωραίο τοπίο, ωραίους περίπατους, περιστεριώνες, γαϊδουράκια. Δύσκολη ζωή αλλά καταπληκτική για τον τουρισμό. Πρέπει να είναι και αυθεντικά όμως. Όχι στημένες Δημοτικές εκδηλώσεις. Μπορείτε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Tα Μοναστήρια θα αναστυλωθούν με λιγη τύχη όπως περίπου ήταν. Και όταν γίνει το πρώτο χωριό έτσι θα κλαίνε όσοι έχουν αφήσει τα σπίτια τους να ρημάζουν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Φίλη zavodiniakia, σε βεβαιώνω ότι έτσι όπως πάμε, ούτε τα γαϊδουράκια δεν θα γλυτώσουν την εξαφάνιση των ειδών. Τουλάχιστον στην Τήνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ανώνυμε 10:58, στηρίζεσαι κάπου για αυτές σου τις δηλώσεις?

    Θα γίνει κάτι με τα Μοναστήρια? Ενημέρωσέ μας κι εμάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. έχει ακουστεί ότι αγοράστηκαν το είπε και ο 1:52 γιατί λες; για να πάρουν τις πέτρες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Και ο Τσόκλης είχε άγοράσει μερικά μετά ή πριν την έκθεση. Για real estate είναι η Τσόκλης. Πήγε και στον Κουμάρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Όταν μιλάω για κύκλους που κλείνουν, εννοώ αυτό που είπε και ο "Έλληνας Ναύτης": η οργάνωση των χωριών και της κοινωνίας εξυπηρετούσε ένα συγκεκριμένο μοντέλο ζωής. Από τη στιγμή που αυτό το μοντέλο ξεπεράσθηκε, φυσικό είναι να αλλάζουν και όλα όσα εξυπηρετούσαν αυτό το μοντέλο.

    Και το Ξώμπουργο κάποτε εξυπηρετούσε τις ανάγκες της τότε κοινωνίας...σήμερα όμως δεν υπάρχει καμία ανάγκη Μπούργου και Ξώμπουργου. Εκλεισε ο κύκλος του...

    Όσον αφορά τις αναστηλώσεις που προαναφέρθηκαν, καλές είναι....αλλά δεν μπορούν να θεωρηθούν σαν ξαναζωντάνεμα των χωριών. Μάλλον τουριστικό σκηνικό θα το χαρακτήριζα. Όπως τα Φηρά και η Οία που είναι μεν διατηρημένα, αλλά το 90% είναι τουριστικά καταλύματα κλπ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Συγνώμη, ανώνυμε 11:39, αλλά δεν συμφωνώ ότι ο κύκλος μας ολοκληρώθηκε, ότι ήταν φυσική επιλογή και ότι η κοινωνία έκανε τις επιλογές της.

    Πιστεύω ότι η τρομερή αστικοποίηση που έχει συμβεί στην Ελλάδα μετά το '50-'60 είναι μεμονωμένο γεγονός αποκλειστικά δικό μας.

    Στις άλλες χώρες δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο, τουλάχιστον όχι σε τέτοιο βαθμό. Η αστικοποίηση μπορεί μεν να ήταν ενα αναγκαίο μέτρο τα τελευταία 100 χρόνια με την ανάπτυξη σε τόσους πολλούς τομείς, αλλά θεωρώ τη δική μας περίπτωση τουλάχιστον άναρχη. Γιατί πως αλλιώς να χαρακτηρίσω τη δομική ασυμβατότητα των πόλεών μας και δη της Αθήνας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. ΟΤΑΝ ΨΟΦΟΠΕΙΝΑΣΕΤΕ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΘΑ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΓΥΡΙΣΕΤΕ ΠΙΣΩ ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΧΩΡΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή