Ανώνυμε συνομιλητή μου, μου βάζεις δύσκολα. Καλή είναι η ιδεατή πραγματικότητα, αλλά καμιά φορά έρχεται σε σύγκρουση με την πραγματική. Όσον αφορά την «ελληνική» και εγώ «φεύγω», αυτό είναι εύκολο αν είσαι ολιγαρκής ή έχεις κάποια στοιχειώδη μέσα. Σε άλλες πτυχές της πραγματικότητας ωστόσο τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα.
Ελεύθερος; Χμμ… ελάχιστοι είναι οι ελεύθεροι, και αυτοί είναι μάλλον σε υποσύνολα του κόσμου, σε μικρόκοσμους, φτιαγμένους επί τούτω, ή συμπτωματικούς. Κι αν το πάρεις με τον ορισμό του Καζαντζάκη, για να πεις ότι είσαι ελεύθερος, και δεν ελπίζεις, δεν φοβάσαι, δεν ελπίζεις κλπ, στα μάτια των υπολοίπων γίνεσαι από εγωιστής έως περίεργος. Η λίγη μου εμπειρία σε αυτήν την άσκηση είναι ότι η όποια ελευθερία έχει ακριβό τίμημα, που συχνά δεν είναι καν εφ άπαξ, αλλά συνεχιζόμενο.
Με «κατηγορούσε» ένας δάσκαλός μου πριν από χρόνια, ότι βασίζομαι σε αφορισμούς («περιεχόμενο από κονσέρβες» είχε πει). Θα ανοίξω λοιπόν μια κονσέρβα και θα επαναλάβω κάτι που ο ίδιος έλεγε που ήταν σοφό: «Ευτυχισμένοι είναι αυτοί που φτιάχνουν μια βιοθεωρία και μια κοσμοθεωρία και ή τις προσαρμόζουν στην ζωή τους ή προσαρμόζουν την ζωή τους σε αυτές».
Ακούγεται απλό, αλλά αυτές οι «προσαρμογές», καμιά φορά είναι ζόρικες.
Οι πρασινάδες είναι μάραθος…
Ελεύθερος; Χμμ… ελάχιστοι είναι οι ελεύθεροι, και αυτοί είναι μάλλον σε υποσύνολα του κόσμου, σε μικρόκοσμους, φτιαγμένους επί τούτω, ή συμπτωματικούς. Κι αν το πάρεις με τον ορισμό του Καζαντζάκη, για να πεις ότι είσαι ελεύθερος, και δεν ελπίζεις, δεν φοβάσαι, δεν ελπίζεις κλπ, στα μάτια των υπολοίπων γίνεσαι από εγωιστής έως περίεργος. Η λίγη μου εμπειρία σε αυτήν την άσκηση είναι ότι η όποια ελευθερία έχει ακριβό τίμημα, που συχνά δεν είναι καν εφ άπαξ, αλλά συνεχιζόμενο.
Με «κατηγορούσε» ένας δάσκαλός μου πριν από χρόνια, ότι βασίζομαι σε αφορισμούς («περιεχόμενο από κονσέρβες» είχε πει). Θα ανοίξω λοιπόν μια κονσέρβα και θα επαναλάβω κάτι που ο ίδιος έλεγε που ήταν σοφό: «Ευτυχισμένοι είναι αυτοί που φτιάχνουν μια βιοθεωρία και μια κοσμοθεωρία και ή τις προσαρμόζουν στην ζωή τους ή προσαρμόζουν την ζωή τους σε αυτές».
Ακούγεται απλό, αλλά αυτές οι «προσαρμογές», καμιά φορά είναι ζόρικες.
Οι πρασινάδες είναι μάραθος…
Με τις σημερινές φωτογραφίες, ξεπέρασες τον εαυτό σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ έννοια «κλειδί» εδώ η οποία προϋποθέτει κουράγιο και ψυχική δύναμη είναι το τίμημα. Δεν είναι εύκολο να αποστασιοποιείσαι από τους υπόλοιπους ενώ παράλληλα πρέπει να δεχτείς τον εαυτό σου με όλα του τα στραβά. Η πορεία από εκεί και μετά είναι μοναχική γιατί οι άλλοι ή τρομάζουν ή δεν σε καταλαβαίνουν ή και τα δύο, αλλά κάποιοι «ζυγίζουν» και διαπιστώνουν ότι αξίζει τον κόπο. Πιο περίπλοκο φαντάζομαι γίνεται το πράγμα όταν οι επιλογές σου επηρεάζουν τρίτους τους οποίους αγαπάς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤον ορισμό του Καζαντζάκη εγώ τον ερμήνευα πάντα αυθόρμητα ως προτροπή για αυτάρκεια και ψυχική δύναμη. Όταν δεν έχεις ανάγκη να ελπίζεις, μπορείς να φτάσεις εκεί με τις δικές σου δυνάμεις ή σημαίνει ότι δεν δημιουργείς πλαστές ανάγκες στον εαυτό σου. Όλα αυτά θυμίζουν βέβαια λίγο Νίτσε από τον οποίο νομίζω επηρεάστηκε κι αυτός.
Α, και κάτι που μου θύμισες σήμερα αν και εσύ τον έχεις μελετήσει περισσότερο από εμένα.
...Για να κυλήσει ο ήλιος το κεφάλι του
Ν’ ανάψει με τα χείλια του τις παπαρούνες
Τις παπαρούνες που θα δρέψουν οι περήφανοι άνθρωποι
Για να μην είναι άλλο σημάδι στο γυμνό τους στήθος
Από το αίμα της αψηφισιάς που ξέγραψε τη θλίψη
Φτάνοντας ως τη μνήμη της ελευθερίας...
Καλή σου νύχτα αμμοδύτη και όνειρα γεμάτα βελανιδιές κι αμπέλια
"ελεύθερος", "πραγματικότητα", "προσαρμογές", ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσαρμογές - όπως βλέπεις ξεκινώ από τα εύκολα, και εννοώ ότι είναι εύκολο να νιώσεις το νόημά της "προσαρμογής" - βιωματική εμπειρία στον καθένα μια "προσαρμογή", δεν γλυτώνεις εύκολα από μια "προσαρμογή" -κάποιες τις επιλέγεις για να προσεγγίσεις το ιδανικό σου, κάποιες σε επιλέγουν για να προσεγγίσουν τη μετάλλαξή σου...
Πραγματικότητα, ναι, θα σου πω κάτι. Παλιά, μια από τις δικές μου κονσέρβες ήταν ότι η αλήθεια είναι το ποιητικό ισοδύναμο της πραγματικότητας, καθένας έχει την αλήθεια του, που είναι η οπτική του απέναντι στην πραγματικότητα, κτλ κτλ, κατάλαβες. Μετά άρχισα να αναρωτιέμαι πόσο αντικειμενική είναι κι αυτή η μια πραγματικότητα. Επέστρεψα όμως στην κονσέρβα μου - η πραγματικότητα είναι μια κι αν είσαι καθαρός τη βλέπεις τόσο κρυστάλλινη μπροστά σου που δεν μπερδεύεσαι ανάμεσα σε διάφορες αλήθειες...
Ναι, Ελεύθερος, να σου πω, δεν ξέρω - μερικές φορές έχω νιώσει ότι μια πολύ δυνατή μέσα μου εκδοχή της Ελευθερίας απαιτεί τόση πολλή μοναξιά, και ακολουθείται από μια θλίψη τόσο δυσβάσταχτη στην ανθρώπινη διάστασή μου, δεν ξέρω, θέλει αρετή και τόλμη, δεν ξέρω...
Αμμοδύτη για να μην μπερδευτούμε, διάλογο άνοιξες μαζί μου δηλαδή με τον ανώνυμο 12:48, ο επόμενος ανώνυμος είναι άλλος και όχι συνέχεια του δικού μου σχολίου. Σου 'κανά ποδαρικό... Θα πρέπει να σκεφτώ κανένα ψευδώνυμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί τόση απελπισία σε ώρες μεσονυκτικού και όρθρου ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν ονειρεύεσαι κάτι κάνεις.
Κι αν κάνεις κάτι περισσότερο, ξανά ονειρεύεσαι.
Αμμδύτ΄ βάλε κάτι πιο ευχάριστο, γιατι πώς θα βάλουμε και θα σκώσουμε τ αλών μέρες πούναι;
Ο μάραθος πάντως κάνει μαραθοτηγανιτες και κάνει και άρωμα στο ρακί
ΑπάντησηΔιαγραφήΘεωρητικά ευτυχισμένος είσαι αν προσαρμόσεις τη ζωή σου στη βιοθεωρία σου. Παλιότερα όμως νομίζω ο κόσμος προσάρμοζε τη βιοθεωρία του στη ζωή του και ήταν πιο ευτυχισμένος. Εμείς σήμερα προσπαθούμε να κάνουμε το πρώτο που είναι πιο δύσκολο και είμαστε δυστυχείς.
ΑπάντησηΔιαγραφήβλέπεις δεν είσαι μόνος σου που ψάχνεσαι, αλλά καταλήγει ποτέ πουθενά?
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνώνυμε 12.05, σε ευχαριστώ, αλλά προσωπικά προτιμώ τις λεβάντες
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο τίμημα... σαν να λέμε "the horror". Νομίζω ο καζαντζάκης είχε επηρεαστεί από τον Νίτσε, ανώνυμε 12.48
Ανώνυμε 3.15, ο τοίχος απέναντι είναι υποκειμενικός (μέχρι που κατά λάθος πέφτεις πάνω του!
Ανώνυμε 9.32, τα ψευδώνυμα είναι μία λύση στην , ανώνυμη επικοινωνία, αλλά αν βαριέσαι δεν πειράζει. Τα απλά ψευδώνυμα είναι απλά (γράφεις ένα όνομα στην επιλογή "ονομα διευθυνση URL". To blogger ID θέλει λίγη παραπάνω πληκτρολόγηση...
Γειά σου ανώνυμε 10.04. Μπα, δεν βλέπω απελπίσία, αμπελοφιλοσοφία βλέπω. Αλώνι; Πρώτα θέλουν θέρισμα...
Μμμμ μαραθοτηγανίτες με λιαστές νοτμάτες!
Ανώνυμε 3.48, η ζωή είναι η ζωή και ενώ σίγουρα αλλάζει από επιλογές ή από τύχη, η βιοθεωρία είναι αυτή που εγώ τουλάχιστον προσπαθώ να προσαρμόσω...
Ανώνυμε 8.41, όλα καταλήγουν στο ίδιο σημείο (που δεν θα αναφέρω για να μην ξαναρχίσουμε με μαυρίλες), η διαφορά είναι πόσο φωτεινό είναι το όνειρο που προηγείται.