Πέμπτη 15 Μαΐου 2008

Κάτω Κλέισμα

Μόνο που εγώ μπορώ να βγω έξω. Η εκκλησία της Παναγίας στο Κάτω Κλείσμα είναι η παλαιότερη «μεγάλη» εκκλησία, στην Τήνο ή στα Κάτω Μέρη; Το έχει γράψει κάπου ο παπα-Αντώνης στα Ανάλεκτα, αλλά που να το βρω τώρα… ρωτήστε τον όταν τον δείτε. Η εκκλησία έχει κάτι καταπληκτικά μάρμαρα.

Οι Κατωκλεισματιανοί είναι εξοικειωμένοι με την εκκλησία τους και την παλαιότητά της, και ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου, σαν εκείνο τον πατριώτη μου, στην Αετοφωλιά, και τον φίλο μου στα Κελλιά είναι ανοικτό μυαλό, αγαπά το χωριό του και βλέπει μπροστά.

Το μάρμαρο πάνω από την πόρτα της εκκλησίας γράφει ότι ανακαινίσθηκε το 1760 από τον Ιάκωβο Σιγάλα. Ο παπάς μπορεί να έχει ξεσκαλίσει του πότε είναι η αρχική. Ο αέρας εδώ λέει ότι οι άνθρωποι, που ανακυκλώνονται στο τέλος του δρόμου, από πίσω, είναι παλιοί…Καταλαβαίνετε γιατί πιστεύω ότι έχουν απόλυτη προτεραιότητα.

Οι ληξιαρχικές πράξεις από το 1700 έως το 1850 δείχνουν ονόματα που χάθηκαν, ενώ άλλα έμειναν. Ψυχανεμίζομαι ότι, όταν έφυγαν από το Κάστρο το 1715, όσοι δεν πήγαν πίσω στη Δύση, ήρθαν εδώ, μακρυά, και μετά ξανάφυγαν. Οι Κατωκλεισματιανοί ξέρουν ότι μερικοί θεωρούν το όνομα του χωριού τους όχι εύηχο. Αλλά ξέρουν ότι Κλείσμα είναι Βυζαντινός όρος που σημαίνει «περιφραγμένο περιβόλι» και οι συνεχιστές του Βυζαντίου σε τούτα τα μέρη το κράτησαν ως Chiusso. Περισσότερες πληροφορίες στους παπα-Αντώνη και παπα-Μάρκο.

12 σχόλια:

  1. Πρέπει να παλέψουμε για αυτά που αγαπάμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η εκκλησία της φωτογραφίας γιορτάζει τον 15αύγουστο και ο Σύλλογος κάθε χόνο έχει εκδήλωση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Διαβάζω από το βράχο ψηλά, όσα γράφονται εδώ, τόσο καιρό με λύπη...Είπα να γράψω κάτι με αυτή την ευκαιρία... Στην Τήνο αδιαφορούμε για την ιστορία... Όλοι σας μιλάτε για έργα, φωτοβολταϊκά, λιμάνια, βιολογικούς καθαρισμούς και ξεχνάτε να πάτε λίγο προς τα πίσω...
    Και δυστυχώς ο παπά Αντώνης και ο παπά Μάρκος τα κρατούν για τον εαυτό τους... Βγάλτε τα στη φόρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γεια σου μαρκάκη ζαλώνη, το φίδι δεν ειναι ιστορικός, είναι φίδι. Όπου ξέρει και μπορεί αναφέρει ότι λίγη ιστορία έχει μάθει κυρίως από τους π.Μαρκο και π. Αντώνη. τον Βακαλόπουλο, και ό,τι ακούει στον δρόμο.

    Αν γράφεις, ευχαρίστως θα σου παραχωρούσα to blog, αλλά δεν ειναι πρακτικό. Και τι να γράψεις σε σχόλια...

    Σε λίγο, ελπίζω, καιρό θα λειτουργεί το www.ophioussa.com. Τότε και η θεματολογία θα ειναι πολυφωνική και, τουλάχιστον ο ένας από τους δύο «π.» θα βάλει ολόκληρα κομμάτια. Και οι δύο έχουν γράψει στα Τηνιακά Ανάλεκτα, και που και που στα Μυνήματα.

    Τα άλλα, με συγχωρείς, τρώνε αυτούς που είναι εδώ μόνιμα ή ημιμόνιμα.

    Χίλια ευχαριστώ για το σχόλιο, και ελεύθερα ό,τι θες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ευχαριστώ!

    ΥΓ: μαρκάκης ζαλώνης δεν είναι βέβαια το όνομά μου το δανείστηκα από τον ιατρό-φιλόσοφο που κατάγoνταν από τον Κρόκο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. σε τούτη την άσκηση, δεν έχει σημασία, ποιός είσαι, αλλά τι λες.

    Εχεις δίκιο, χρειζόμαστε πιό πολύ ιστορία αλλά να που και ο Παναγιώτης στην ΕΚΟ λέει ιστορία. Το ερώτημα που κυκλοφορεί σε όλο τουτο το μπλογκ είναι γιατί οι Τηνιακοι, ένας ένας, ενω μοιάζουν να αγαπούν τον τόπο τους και έχουν γνώση της ιστορίας δεν βρίσκουν απήχηση στους ιστορικούς και τους αρχαιολόγους. Δες το Μουσείο, δες το μπάζωμα με τον καινουργιο περιφερειακό, δες τα ελληνιστικά κτίρια, αυτά που αναφέρουν οι δύο παπάδες σε σειρά δημοσιεύσεων (είναι χαρακτηρισμένα σαν αρχαιολογικοι χώροι για κουνέλια και κοράκια.

    Δεν απορείς γιατί; Είναι οι Κυκλάδες τόσο αρχαιολογικές που δεν δίνει πια κανέις σημασία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Νομίζω μαρκάκη ζαλώνη ότι κάτι δεν μας λες καλά. Τι κρατάνε οι π.Μάρκος και π.Αντώνης πίσω; Δεν σταματάνε...Εδώ τους την έπεσε ο «καλικάντζαρος» επειδή γράφουν για τον μεσαίωνα. Σχολιάζεις έχοντας διαβάσει τι γράφεται έστω και με αλλιώτικο ύφος εδώ; Ή εκφέρεις γενική επιθυμία;

    Έχει γραφτει και εδω μεσα ότι ο π. Αντώνης θα δημοσιεύσει.

    Μπορεί να βιάζεσαι αλλά τι θέλεις να γίνει; Τα καλά πράγματα αργούν όταν έχεις άλλο πράγμα για κύρια δουλειά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το Κάτω Κλείσμα είναι από τα μαζεμένα χωριά, τα σπίτια φτιαγμένα συμπαθητικά, οι καμάρες στη θέση τους, η Εκκλησία αξιοθέατη. Αξίζει βόλτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Το "κρατάνε για τον εαυτό τους" πήγαινε στο ότι δυστυχώς δεν βρίσκουν κοινό! Όχι στο ότι δεν προσπαθούν!

    Πόσοι έχουν διαβάσει τα Τηνιακά Ανάλεκτα?
    Πόσοι ξέρουν τι βρίσκεται πάνω στην Πατέλα?
    Πόσοι θυμούνται ιστορίες από τον περασμένο αιώνα?

    Γιατί τα νέα παιδιά αγνοούν για το τί κρύβουν αυτές οι πέτρες? Για το ποιός περπάτησε ανάμεσα στα φρύγανα?

    Πριν ένα χρόνο μιλούσα με απόφοιτο αρχαιολόγο που μεγάλωσε στο νησί και μου έλεγε για τα αρχαία της Σύρου! Και όταν απάντησα ότι και αυτός ο τόπος είναι σπαρμένος από ιστορία με είπε τοπικιστή!!!

    ΥΓ: απάντηση ειδικού επιστήμονα σου λέει μετά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. μαρκάκη ζαλώνη και εγώ ευχαριστω για την διευκρίνηση.

    δεν νομίζω το κρύβω, θέλω να προβάλω το έργο και των δύο. Τα Τηνιακά Μυνήματα ήδη βγαίνουν στο διαδίκτυο (δες link στο ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ www.ophioussa.gr -- .com θα ειναι τελικά, επί το τοπικιστικότερον!)

    Τα Τηνιακά Ανάλεκτα αν βρώ τρόπο και επιτρεπει το copyright θα τα περάσουμε και αυτά στην .com.

    O π.Αντώνης έχει πολύ υλικό που φιλοδοξούμε να βγάλουμε μεσα στο καλοκαίρι. Εκεί είναι το «αρχαιολογικό υλικό». Με την άδειά του, θα είναι το πρώτο άρθρο της www.ophioussa.com

    Τώρα για το ποιός τα διαβάζει μαρκάκη ζαλώνη, αυτό τα "addfreestats" δεν λέει «ποιός» αλλά λέει πολλοί, και άκόμα παίζουμε.

    Συνηθίζω να λέω «υπομονή», θα το ξαναπώ...

    Γράφε, πίεζε, τσίγκλιζε, γιατί γερνάμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. γιατί δεν παίρνεις εναν editor?

    ΑπάντησηΔιαγραφή