Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2009

Χωριανοί και Προύχοντες (3)


Μπορεί να έχω σκοτεινές σκοπιμότητες ή να είμαι αλαζών ή ο,τιδήποτε. Αλλά επιμένω. Είμαστε αφελείς εμείς οι Έλληνες. Παθιαζόμαστε για ανοησίες και ξεχνάμε την μεγάλη εικόνα. Αυτό μας στοιχίζει κατά καιρούς σε ελευθερία, σε ανεξαρτησία (και σε αίμα).

Νόμισε κανείς ότι προτιμώ την μία Παναγία από την άλλη; Ή είπα ότι η μία είναι γνήσια και η άλλη erzatz; Τρίχες. Υπάρχει η Ιστορία, αμφιλεγόμενη, προκατειλημμένη, με ερωτηματικά, αλλά Ιστορία. Και υπάρχει ο «μύθος». Θα σας ξαναπώ αυτό που νομίζω είναι Ιστορία.

Η Μεγάλη Αικατερίνη είχε φιλοδοξίες. Οι Γάλλοι είχαν φιλοδοξίες. Οι Αυστριακοί είχαν φιλοδοξίες. Οι Άγγλοι είχαν την Ινδία και έπρεπε να την προστατέψουν. Τον 18ο αιώνα, αυτά. Ίδιο σκηνικό, σχεδόν οι ίδιοι παίκτες σήμερα, στον Καύκασο, στο Ιράκ, στο Ιράν, στην Μέση Ανατολή και στο Αφγανιστάν. Το ίδιο Μεγάλο Παιχνίδι.

Στον Ρωσο-τουρκικό πόλεμο του 1768-1774 οι Ρώσοι κέρδισαν με την συνθήκη του Küçük Kaynarca. Μερικές από τις συνέπειες του πολέμου ήταν το δικαίωμα των Ορθοδόξων χριστιανών να έχουν καράβια με ρωσική σημαία. Επίσης το δικαίωμα των Ρώσων να προστατεύουν τους ορθόδοξους των περιοχών που αργότερα έγιναν κομμουνιστικό μπλόκ στην Ν.Α. Ευρώπη (που η Ελλάδα απέφυγε με τον εμφύλιο του 49). Ο Λάμπρος Κατσώνης ήταν ήρωας για μας, αλλά ήταν και χιλίαρχος της Μεγάλης Αικατερίνης.

Σύμπτωση η λεηλασία καθολικής εκκλησίας στην Τήνο από Ρώσους στον πόλεμο του 1768-1774. Αλλά ιστορική σύμπτωση.

Η κατάρρευση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας στα τέλη του 18ου αιώνα δημιούργησε νέα κέντρα εξουσίας στην Ελλάδα και στην Τήνο. Η Τήνος υπήρξε σημείο σύγκρουσης Οθωμανών, Γάλλων και Ρώσων, και ο τοπικός πληθυσμός που είχε δεχθεί πρόσφυγες από το Ανατολικό Αιγαίο, οπλισμένους από την Κρήτη και …εφοριακούς από την Ύδρα και τις Σπέτσες τραβήχτηκε προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Η λατρεία της Ευαγγελίστριας καθιερώθηκε τότε, μεταξύ 1821 και 1825, και τότε εντάθηκε η διαμάχη μεταξύ ορθοδόξων και καθολικών, που αφορούσε στην θρησκευτική ταυτότητα του νησιού. Αυτά λέει και ο Mazower…

Τουλάχιστον δεν είμαι υποψήφιος ...Δήμαρχος.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Και οι ενενεργεία Δήμαρχοι θεωρούνται υποψήφιοι Δήμαρχοι

Ανώνυμος είπε...

άρχισε η προεκλογική εκστρατεία; χαμός! θα μας τάξουν λεφτά έργα λιμάνια, φράγματα σουβλατζίδικα. ΟΥΣΤ

Ανώνυμος είπε...

Μεγάλα έργα δεν θέλετε, κεράσματα και μεζέδες δεν θέλετε. Τί θέλετε?

Ανώνυμος είπε...

Αυτές τις πτυχές δεν μας τις έμαθαν στο σχολείο γιατί μέχρι πρόσφατα θα έλεγαν ότι είναι κομμουνιστικά ή δεξιά, ή ιμπεριαλιστικά. Λέει κανένα σχολικό βιβλίο τι έγιναν τα πρώτα 3 χρόνια της επανάστασης; Για τα Δερβενάκια και τον Δράμαλη κάτι γίνεται. Ακόμα δεν μπορούν να συμφωνήσουν τι έγινε στην Σμύρνη το 22, σιγά μην πουν τι έγινε στην Τήνο το 1824. Εδώ ειναι για ουστ

Ανώνυμος είπε...

Άσχετα αν δεν αρέσει σε κάποιους, ο Δανούσης έχει πολύ καλή αναφορά στην περίοδο αυτή στα 2 του άρθρα στο "Τηνος ιστορια και πολιτισμός"