Τρίτη, 16 Δεκεμβρίου 2008

Δεν είναι δυνατόν...(3)


Μην σας δώσω την λάθος εντύπωση... Υπάρχουν καθολικοί στην Τήνο. Δεν θα μπω στην ιστορική εξέλιξη της πληθυσμιακής σύνθεσης, ούτε στα πολύ βαθιά...

Υπάρχουν ενδείξεις ότι η Τήνος ήταν, κάπως, στην Δυτική Ρωμαϊκή σφαίρα επιρροής, πριν το σχίσμα. Ίσως επειδή η Ανατολική Ρώμη είχε τα πλούσια χωράφια και η Δυτική είχε τις Κυκλάδες για τόπο εξορίας. Το 1204, οι Δυτικοί Ρωμαίοι την έπεσαν στους Ανατολικούς. Δεν έχω ψευδαισθήσεις ότι οι Κωνσταντινουπολίτες θεωρούσαν εαυτούς Ίωνες.

Η Τήνος ήταν Βενετική κτήση από το 1204 και σε κάποια φάση έπαψε να είναι φέουδο του όποιου φεουδάρχη, και έγινε «Βενετία». Δεν ήταν κατεχόμενη, και η φρουρά είχε 20 Βενετούς και 2.000 δικούς μας. Φυσικά στο φεουδαρχικό σύστημα, οι στρατιώτες είχαν τα προνόμια και την γη. Η Τήνος γνώρισε πείνες αλλά και ευμάρεια, χάρη στην χαμηλή φορολογία: Suplly side economics στο μεσαίωνα.

Από παλιά η Τήνος είχε και καθολικούς και ορθόδοξους. Από τις σημερινές ιδιοκτησίες, οι καθολικοί είχαν τα καλά χωράφια. Το νησί ερήμωσε και ξανακατοικήθηκε πολλές φορές, τον μεσαίωνα, και υπήρξε καταφύγιο πολλών από την Οθωμανική αυτοκρατορία. Έπεσε τελικά στους Τούρκους το 1715. Φαίνεται ότι όταν έφυγαν οι Βενετοί ήρθαν δικοί μας από την υπόλοιπη Ελλάδα, να καλύψουν το κενό εξουσίας. Από τότε, οι καθολικοί έγιναν «β' κατηγορίας». Οι ορθόδοξοι δεν λένε ότι αυτοί ήταν «β' κατηγορίας», πριν το 1715, αλλά μάλλον πολλοί ήρθαν μετά το 1715. Πριν το 1715 είχε πόλεμο.

Πάντα υπήρχαν τριβές μεταξύ των δύο κοινοτήτων, αλλά τίποτα άγριο. Λίγο μετά το 1821, βρέθηκε η ορθόδοξη «θαυματουργή εικόνα», και ισορρόπησε το μέχρι τότε «μονοπώλιο» της καθολικής. Άκουσα ότι και η ορθόδοξη εικόνα λέει «χαίρε Μαρία» στα λατινικά: ΑΜ, Ave Maria, αλλά δεν το έχω δει.

Το νησί έδωσε τα παιδιά του στους πολέμους, ανεξαρτήτως δόγματος. Μην κρυβόμαστε, υπάρχουν διακρίσεις και καχυποψία. Με το μελτέμι χάνονται, αλλά σε ήσυχες σκοτεινές γωνιές υπάρχουν. Καλό θα ήταν να μην υπάρχουν, αλλά υπάρχουν. Και από κάτω, το Βυζαντινό υπόβαθρο.

8 σχόλια:

αμμοδύτης είπε...

Η θέα είναι από τον Φάρο της Λιβάδας, δυτικά. Στο βάθος, η Άνδρος

αμμοδύτης είπε...

Έχει γραφτεί ότι η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία είχε την προνομιούχα γη τους σιτοβολώνες της Αιγύπτου και της Μικράς Ασίας. Ενώ η Δυτική είχε τους βαρβάρους και τους Γερμανούς. Βέβαια, η Ανατολική απέκτησε όλες τις φυλές του Βορρά, και είχε πάντα τους Πέρσες και αργότερα τους Άραβες. Ενώ οι Γερμανοί έγιναν η Δυτική Αυτοκρατορία, και οι εξερευνήσεις ωφέλησαν την Δύση. Έτσι η Ανατολή έμεινε πίσω, εξαντλήθηκε από εμφυλίους, διαφθορά, πολέμους και υπερφορολόγηση.

Η Ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία τέλειωσε, στην ουσία, όχι το 1204 ή το 1453, αλλά το 1071, με την μάχη του Ματζικέρτ. Έχασε ο Ρωμανός ο Δ ο Διογένης στους Σελτζούκους Τούρκους

Σύμφωνα με αρκετούς ιστορικούς την ευθύνη την είχε η άρχουσα τάξη της βυζαντινής αυτοκρατορίας για λόγους καθαρά οικονομικούς, ως αντίδραση προς την προσπάθεια του Ρωμανού Δ' να συγκεντρώσει φόρους που θα επέτρεπαν την αποκατάσταση της ισχύος των βυζαντινών στρατευμάτων.
«Στα μέσα του 11ου αιώνα γίνονταν στο Βυζάντιο άγριοι φεουδαρχικοί εμφύλιοι πόλεμοι που χαρακτηρίζονται από την ένταση του φεουδαρχικού κομματιάσματος. Η πάλη για το θρόνο ανάμεσα στις διάφορες μερίδες της κυρίαρχης τάξης έφτασε σε οξύτατο σημείο. Από το 1057 ως το 1081 άλλαξαν πέντε αυτοκράτορες. Οι φεουδαρχικοί εμφύλιοι πόλεμοι έγιναν αιτία να εξασθενίσει το βυζαντινό κράτος και να χειροτερεύσει η εξωτερική πολιτική του θέση του. Στην κατάρρευση της στρατιωτικής δύναμης του Βυζαντίου βοήθησε και η μετατροπή των ελεύθερων αγροτών σε δουλοπάροικους, καθώς και η καταστροφή των στρατιωτών
Τον 11ο αιώνα, η απώλεια της μεσαίας τάξης ήταν καταστροφική.

Θα ήθελα να διάβαζαν ιστορία οι σύγχρονοι άρχοντές μας.

Ανώνυμος είπε...

Και μην ξεχνάς στην σύντομη ιστορία του νησιού, ότι πολλοί πρόσφυγες ήρθαν στο νησί μετά το 1897 και το 1922.

Δεν είναι τόσο κακές οι σχέσεις ορθοδόξων και καθολικών, και τελευταία υπάρχουν και μεικτοι γάμοι. Όλοι τώρα έχουμε άλλα δύσκολα

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμε 10,52
Αναφέρεις για μικτούς γάμους, τα συμβολαιογραφικά έγγραφα που ζητούνται για το ποιό θα είναι το δόγμα το παιδιών τα ξέρεις.
Έγραψε κάποιος για την καθολική εκκλησία σε άλλα σημεία της γής, δεν μας είπε την νομική της υπόσταση και την σχέση των παπάδων της με το εκεί κράτος (δηλαδή είναι υπάλληλοι του κράτους χρηματοδοτούνται απο το ΄κράτος τα ιδρύματα της στα οποία δεν βρίσκει εργασία μη καθολικός όπως λές)θα ήθελα μιά απαντηση, για ενημέρωση.
Και για την συνέχεια της ενημέρωσης η μειοψηφία του δήμου Εξωμβούργου χθές είχε ενημέρωση στο κτίριο της αδελφότητας και η πλειοψηφία για σπάσιμο φαντάζομαι όρισε συμβούλιο με 18 θέματα την ίδια στιγμή(η απόλυτη συνεργασία)το περίεργο είναι οτι η πρόσκληση του προέδρου του ΔΣ δεν αναρτήθηκε στο tinos biz μάλλον δεν θα πρόλαβαν.
Αμμοδύτη ακούστηκαν πολλά εκεί ακουστηκε και για φράγμα στα αγαπημένα σου βουνά πές μας την γνώμη σου

αμμοδύτης είπε...

τα φράγματα θέλουν λεφτά και το ταμείο είναι μείον

τώρα οι αντιπολιτεύσεις αρχίζουν την επομενη προεκλογική καμπάνια, υποθέτω.

Σε ελεύθερες χώρε με πολλές θρησκείες ή δόγματα, όλα είναι ανοιχτά.

Είμαστε καλύτεροι από το Ιραν!

αμμοδύτης είπε...

και προς Διός μην με ανακατέβεις με τα πολιτικά (τα κομματικά) των Δήμων

Ανώνυμος είπε...

Τα συμβολαιογραφικά έγγραφα τα ζητάνε οι παπάδες (κυρίως ορθόδοξοι) για το δόγμα των παιδιών και σας πληροφορώ οτι καμία νομική ισχή δεν έχουν. Αυτό προς γνώση όσων εκβιαστούν απο ιερέα να συντάξουν συμβόλαιο για το δόγμα των παιδιών τους. Απειλήστε τους με παρέμβαση στον εισαγγελέα αν επιμείνουν. Είμαστε ελεύθεροι να πράξουμε οτιδήποτε ΕΜΕΙΣ αποφασίσουμε για τα παιδιά μας ή να τα αφήσουμε να αποφασίσουν εκείνα για το δόγμα τους όταν μεγαλώσουν. Η ονοματοδοσία γίνεται και με μια απλή δήλωση ονόματος στο ληξιαρχείο χωρίς βάπτιση.

Εικονική Τήνος είπε...

Aπό φίλους γνωρίζω πως στην Τήνο ισχύει κάτι σαν 'παράδοση' τα παιδιά να παίρνουν το θρήσκευμα του πατέρα ανεξαρτήτως δόγματος. Καλό θα ήταν να μιλήσουμε λίγο και για το καπέλωμα των φύλων όχι μόνο το θρησκευτικό.