Πέμπτη, 27 Αυγούστου 2009

Κι άλλα παραμύθια


Μου αρέσουν οι εικόνες στα εξωκκλήσια. Πρώτα από όλα είναι εικόνες άλλης εποχής. Έπειτα μου θυμίζουν ένα σωρό παραμύθια, και με βάζουν να τα ψάχνω και να σκαλίζω πτυχές μικρές και ασήμαντες που όμως μου αρέσουν και αυτές.


Τον Άγιο Γεώργιο τον ξέρουμε όλοι, είναι ο πιο δημοφιλής άγιός μας. Ήρωας, ίσως η μετεμψύχωση του Περσέα. Η αυστηρά εκκλησιαστική βιογραφία του εστιάζεται υπερβολικά στο μακάβριο τέλος του, αλλά όλοι ξέρουμε ότι απελευθέρωσε πηγές και κόρες και εξολόθρευσε δράκους (κάπου στην …Λιβύη)


Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Νικηφόρος Α’, γνωστός εικονολάτρης στον δύσκολο 9ο αιώνα, αποδοκίμασε δημόσια την «υπερβολική» λαϊκή λατρεία του Άϊ Γιώργη. Στην εικόνα, ο εικονολάτρης Νικηφόρος ο Α’ πατάει τον εικονομάχο Πατριάρχη Ιωάννη Ζ’ Γραμματικό.


Στην Δύση, ο Άϊ Γιώργης απεικονίζεται να σκοτώνει τον δράκο για να απελευθερώσει την κοπελιά, στην Ανατολή δεν έχω δει την κοπελιά σε εικόνες, φαίνεται ο Πατριάρχης του 9ου αιώνα μας επηρέασε.


Ανδρομέδες βρήκα πολλές,και παραθέτω τον δράκο, συγνώμη το Κήτος, στα πόδια αυτής. Από τον Περσέα και την Ανδρομέδα κατάγεται ο Πέρσης (και από αυτόν οι Πέρσες) και, αργότερα, ο Ευρυσθέας, που ταλαιπωρούσε τον Ηρακλή. Αλλά αυτά είναι άλλα παραμύθια. Την Ανδρομέδα, ωστόσο, την έβαλε στον ουρανό η ίδια η Αθηνά, κοντά στον Περσέα και την Κασσιόπη, την μητέρα της.


Ο Πατριάρχης Ιωάννης Ζ’ Γραμματικός, πέθανε σε κάποιο μοναστήρι που τον είχαν κλείσει οι εικονολάτρες, που τον αποκαλούσαν «Πρόδρομο του Αντίχριστου». Χρόνια μετά τον θάνατό του, λένε ότι τον ξέθαψαν και μαστίγωσαν και έκαψαν το πτώμα του στον Ιππόδρομο. Δες με τι τρωγόταν ο κόσμος τον 9ο αιώνα…

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Οι 2 πρώτες εικόνες έχουν ενδιαφέρον γιατί δεν είναι επίπεδες απεικονίσεις όπως η πλειοψηφία των βυζαντινών, αλλά υπάρχει μια τάση τρισδιάστατης απεικόνισης με σκιές. Αναρωτιέμαι πότε χρονολογούνται. Η ίδια τάση περισσότερο ή λιγότερο έντονη συναντάται και αλλού, όπως π.χ. Επτάνησα τα οποία στην τέχνη δεν υποτάχθηκαν ποτέ στο βυζάντιο.
Με τους εικονολάτρες, δεν εκπλήσσομαι. Χαρακτηριστικότατο περιστατικό.

Υ.Γ.: Στα έργα τέχνης δεν χωρούν σεμνοτυφίες γιατί δεν απεικονίζουν τίποτα προσβλητικό. Στόχος είναι μόνον η ομορφιά και η πρόκληση συναισθημάτων. Σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν στόχο να προκαλέσουν σε ιδεολογικό ή πολιτικό επίπεδο ή να υπερβούν τα ίδια τα όρια της τέχνης, αλλά για τον συγκεκριμένο πίνακα δεν πρέπει να ισχύει αυτό. Εγώ στη θέση σου, για να εξιλεωθώ απέναντι στον καλλιτέχνη θα αναρτούσα αύριο ολόκληρο το έργο.

Ανώνυμος είπε...

καλημέρα
γιατί κόπηκε το έργο;
θα βάλω ένα σύγχρονο Αμερικανού ζωγράφου και γλύπτη για να δεις τις επιρροές

στην πρώτη εικόνα ο Αγιος Γεώργιος θυμίζει τον Μ.Αλέξανδρο

στην εικόνα με την δυτική δέσποινα στο βάθος σαν να δεσπόζει μια Αγιά Σοφιά
@αλλενάκι

Ανώνυμος είπε...

λάθος, μπέρδεψα το λόφο

Ανώνυμος είπε...

Άϊ Γιώργη άλλοι τον είπανε
κι άλλοι Θανάση Διάκο
κι άλλοι παιδί πως ήτανε
των είκοσι και κάτω

αμμοδύτης είπε...

Ανώνυμε 2.58, δεν ξέρω την χρονολογία, αλλά αν μάθω θα το συμπληρώσω. Τα περισσότερα εκκλησάκια είναι του 18ου αιώνα.

έβαλα σύνδεσμο στην Ανδρομέδα για όποιον θέλει να την δει ολόκληρη με το όνομα του καλλιτέχνη.

Αλλενάκι, υπάρχουν και κάτι μικρά παιδάκια που χαζέυουν το μπλόγκ... όχι ότι δεν βλέπουν στις παραλίες αλλά τέλος πάντων...

Ανώνυμε 10.20, οι ήρωες μπερδέυονται συνέχεια

Artanis είπε...

ΠΟλύ όμορφες οι εικόνες...με έντονα χρώματα και ωράια σχέδια...Καμιά σχέση με τα στεγνά πρόσωπα των συνηθισμένων αγιογραφιών...
καλημέρα απο ΝΖ, πάω στο νεότερο ποστ...