Τετάρτη 17 Ιουνίου 2009

Ετεροτοπίες (1)


Έμαθα μια καινούργια λέξη: «ετεροτοπία». Άλλος τόπος. Des espaces autres. Μικρόκοσμοι μέσα στον κόσμο. Εικόνες σε καθρέφτη. Βιβλιοθήκες. Νεκροταφεία. Κήποι, πραγματικοί, αλλά εικονικές πραγματικότητες.


Δεν είμαι φιλόσοφος να το πολυψάξω το θέμα, αλλά το χωραφάκι μου στην Κολυμπήθρα με τους φοίνικες του Θεόφραστου, τις κουκουναριές και τις φωλιές γερακιών, πρέπει να είναι ετεροτοπία. Άλλος τόπος στο νησί. Άλλος τόπος είναι και το δασάκι με τα πεύκα στην Καριά. Γνώρισα πριν από χρόνια μια κυρία που έμενε από κάτω, με τον άντρα της, και μου είπε «τα πεύκα αυτά τα φύτεψε ο πατέρας μου». Τώρα είναι δάσος, αλλά «άλλος τόπος», εικονική δημιουργία ανθρώπου. Και αν δεν την ξέρατε αυτήν την λεπτομέρεια, θα το θεωρούσατε δεδομένο ότι …δάσος ήταν.


Χωρίς να ξέρω την λέξη «ετεροτοπία», στα δικά μου «δάση» φροντίζω να υπάρχει υπογραφή, ότι πράγματι είναι εικονικός μικρόκοσμος, δημιουργία ανθρώπου. Πως θα εξηγήσει ο επισκέπτης μετά 100 χρόνια τις αγγλικές βελανιδιές στα 200 μέτρα από του Πολέμου τον Κάμπο; Ή τους φοίνικες του Θεόφραστου, στην Κολυμπήθρα;


Το κόλπο του να διακρίνεις ομορφιά ακόμα κι αν δεν είναι εμφανής σε πρώτη ανάγνωση…


Στο έξω λιμάνι της Τήνου, εικονικοί μικρόκοσμοι, εφήμεροι κήποι, ιδιωτικές ετεροτοπίες, την ώρα που περιμένω το πλοίο…

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πάλι η Γυάρος. Το νησί του ηλιοβασιλέματος στην Τήνο

Σουπιά είπε...

Δεν αποκλείεται λοιπόν η δημιουργία ετεροτοπίας και η αναζήτηση ομορφιάς να οδηγούν στην αυτοπραγμάτωση της ελευθερίας μας.
Καταπληκτική ανάρτηση. Πάρα πολύ μου ήρεσε, σ' ευχαριστώ.
Μου αρέσει επίσης η ιδέα σου με τις αγγλικές βελανιδιές και αναρωτιέμαι τι ποικιλίες έχεις. Η "διασημότερη" βελανιδιά της Αγγλίας βρίσκεται στο Sherwood Forest στο Nottingham και είναι ηλικίας 900-1000 χρόνων. Στον κορμό της κατά τον θρύλο κρυβόταν ο Ρομπέν των Δασών.

Ανώνυμος είπε...

Λοιπόν μιά εικόνα χίλιες λέξεις.
Τρείς σταυροί σε ισόρροπη παράθεση σ ένα βράχο έξω απ την πόλη.
Ετεροτοπία ιδεών και απόψεων ως πρός το Σύμβολο του Σταυρού, σ ένα νησί που επιμένει να αποκαλείται Ιερό.
Αν κάψεις ένα εθνικό σύμβολο π.χ τη σημαία, θα κατηγορηθείς, θα δικασθείς,θα τιμωρηθείς και σε άλλες εποχές ίσως και να είχες εκτελεσθεί.
Αν κάψεις ένα σταυρό, για οποιαδήποτε αιτία, θα ξεσηκωθούν όλοι οι "θεούσοι" να σε φάνε και βεβαίως πάλι θα κατηγορηθείς για βλασφημία κατά των Θείων.
Αν όμως καίς κάθε χρόνο τρείς σταυρούς τη Μ.Παρασεκυή και τους αφήνεις εκεί καμμένους όλο το χρόνο για να ρωτάνε οι περίεργοι, τότε πλέον αποσπάς τον έπαινο και τον θαυμασμό όλων (ντόπιων, ξένων, εφημερίδων, περιοδικών,τηλεοράσεων κλπ.)
Και μετά γράφουν "Τήνος Το νησί της Τέχνης και του ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ"

Ανώνυμος είπε...

Αλήθεια κι εγώ θάθελα να μάθω τον συμβολισμό,
κι αν χρειαστεί ίσως το κάνω γιατί δεν βλέπω άλλο τρόπο να αγιάσω (=κονομίσω)

En' Tino είπε...

Αμμοδύτη, έλαβα το mail σου και ελπίζω να έλαβες και το δικό μου, που το έστειλα σε δύο version...

See you...

Ανώνυμος είπε...

Η πραγματικότητα εξαρτάται λίγο από το πως την βλέπεις. Αυτό που για κάποιον είναι δύο δέστρες στην φωτό σου γίνεται άλλη μια Γυάρος, αυτή την φορά πίσω από δύο δέστρες. Γίνεται άλλος τόπος από το πως το φωτογραφίζεις και τι λες για αυτό, και τι σχολιάζω εγώ επίσης.

αμμοδύτης είπε...

Πως να το κάνουμε; Μικρό το νησί. Τέτοια εποχή ο ήλιος ανατέλει στην Χίο και δύει στην Γυάρο.

Χαίρουμαι που σου άρεσε η ανάρτηση Σουπιά. Δεν ξέρω πως λέγονται οι ποικιλίες που έχω, κάποιος σωφέρ μου μάζεψε τα βελανίδια πριν 4-5 χρόνια...

Ανώνυμε 10.50, μόνο ιερό δεν έιναι το νησί. Αγροτικό, φεουδαρχικό, προσκυνηματικό, ναι. Ιερό, όχι. Προσωπικά δεν ξέρω τι κάνουν εκεί οι τρεις σταυροί, τώρα το μαθαίνω. Απλά είχε ωραία χρώματα εκείνη την ώρα και σίγουρα ήταν μικροκλίμα στο Λιμάνι (άλλη Ετεροτοπία αυτή...)

Ανώνυμε 11.17, μην αρχίσεις, εμένα θα με αφορίσουν

En'Tino, το πήρα κανονικά το email σου, θα σου τηλεφωνήσω

Ανώνυμε 8.30, μην βιάζεσαι, σου έχω συνέχεια.